Het gerealiseerde resultaat van de jaarrekening 2024 bedraagt € 6.413.000 voordelig.
Uit onderstaande tabel blijkt dat het jaarrekeningresultaat van 2024 € 6.413.000 voordelig is. Het saldo van de begroting na wijziging bedraagt € 184.000 voordelig. Het verschil tussen het resultaat van de begroting en de jaarrekening bedraagt daarmee € 6.229.000. Dit verschil lichten we per programma toe.
Voor de bepaling van het resultaat moeten mutaties in de reserves in eerste instantie buiten beschouwing blijven. Uit de gerealiseerde baten en lasten per programma en de gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen volgt het "Totaal saldo van baten en lasten". Dit bedraagt € 2.742.000 positief. De "Mutaties in de reserves" bedraagt € 3.671.000 positief.
Uit het "Totaal saldo van baten en lasten" en de "Mutaties in de reserves" volgt vervolgens het jaarrekeningresultaat.
Resultaat 2024: (+/+ = voordeel, -/- = nadeel):
. | Primaire Begroting | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
. | 2024 | 2024 | 2024 |
Totaal saldo van baten en lasten | -405 | -7.943 | 2.742 |
Mutaties in de reserves | 1.177 | 8.128 | 3.671 |
Geraamd en gerealiseerd resultaat | 772 | 184 | 6.413 |
Verloop begroting 2024:
Hieronder volgt een overzicht van het verloop van de oorspronkelijk vastgestelde primaire begroting 2024 naar de begroting na wijziging 2024. De begroting na wijziging is inclusief alle door de raad genomen besluiten tot bijstelling van de budgetten.
De mutaties zijn al eerder toegelicht in de afzonderlijke raadsvoorstellen en besluiten of in de 1 e of 2 e bijstelling in de loop van 2024.
. | 2024 | 2024 | 2024 |
---|---|---|---|
. | Lasten | Baten | Saldo |
Primaire begroting | -149.480 | 150.252 | 772 |
Wijzigingen vóór 1e bijstelling 2024 | -7.915 | 9.842 | 1.927 |
Eerste bijstelling 2024 | -9.590 | 7.335 | -2.255 |
Wijzigingen vóór MJB 2025-2028 | -4.593 | 4.949 | 356 |
Wijzigingen vóór 2e bijstelling 2024 | -4.167 | 4.298 | 131 |
Tweede bijstelling 2024 | -13.810 | 13.064 | -746 |
Brede spuk GALA index LPO 2024-2026 | -29 | 29 | 0 |
Totaal begroting na wijziging 2024 | -189.584 | 189.769 | 184 |
Een toelichting op hoofdlijnen op het verschil tussen het saldo begroting na wijziging 2024 en het gerealiseerde jaarrekeningresultaat bedraagt € 6.229.000 voordelig en is in onderstaande tabel opgenomen. De verschillen groter dan € 150.000 zijn per beleidsveld gespecificeerd. Het verschil bij "Overige beleidsvelden" is het totaal van alle overige beleidsvelden met verschillen kleiner dan € 150.000. De verschillen groter dan € 50.000, worden toegelicht in de betreffende programma's.
Bijvoorbeeld in programma 1 staat op beleidsveld 1.6 Inwonersparticipatie en -initiatieven een positief verschil van € 105.000. Dit verschil wordt niet toegelicht in onderstaand overzicht, maar wel bij programma 1.
Beleidsvelden | ||
BV-1-1 | Bouwen en wonen | 1.104 |
BV-1-3 | Bereikbaarh. verkeersveiligh. mobiliteit | 155 |
BV-1-5 | Sport | 727 |
BV-2-1 | Zorg | 1.328 |
BV-2-2 | Werk en inkomen | 710 |
BV-2-3 | Onderwijs | -209 |
BV-3-2 | Openbaar groen bossen en landschappen | 261 |
BV-4-2 | Klimaatadaptatie en riolering | -168 |
BV-5-1 | Vrijetijdseconomie | 787 |
BV-5-3 | Economische zaken | 645 |
BV-6-1 | Arbeidsmigranten | 228 |
BV-6-2 | Nieuwkomers | 288 |
BV-7-1 | Burgerzaken | 150 |
BV-7-2 | Bestuur | -865 |
BV-7-5 | Overhead | -398 |
BV-7-6 | Algemene baten en lasten | -221 |
BV-7-7 | Algemene dekkingsmiddelen | 1.337 |
Overige beleidsvelden | 369 | |
Totaal gerealiseerd resultaat | 6.228 |
1.1 Bouwen en Wonen € 1.104.000 voordeel
Centrumvisie Sevenum € 88.000 voordeel
De kosten die hier gemaakt zijn hebben betrekking om de vergroening en verfraaiing van het centrum Sevenum. Zoals bijvoorbeeld de vergroening van het Wingerdplein. In 2025 zullen er verder kosten worden gemaakt voor de uitvoering van verdere vergroening Sevenum, daarom stellen wij voor het budget over te hevelen naar 2025.
Circulair bouwen € 98.000 voordeel
Voor investeringen in circulair bouwen hebben wij de bijbehorende kapitaallasten gereserveerd. Het budget is circulair bouwen is nog niet volledig gebruikt, daardoor zijn de kapitaallasten nog niet volledig benut en resteert dit jaar een budget van € 98.000. Dit bedrag valt vrij in het jaarrekening resultaat.
Directe kosten Wonen en bouwen € 66.000 voordeel
Dit bedrag stond niet juist geraamd, deze kosten horen onder overhead en leiden daar tot een nadeel. Dit wordt bij de begroting 2026 gecorrigeerd.
Exploitatie privaatrechtelijke gebouwen € 111.000 voordeel
Het voordeel ontstaat door lagere kosten voor gasgebruik en een bijdrage onderhoudskosten te hoog staat geraamd. Deze onderhoudskosten stellen wij bij in de begroting 2026.
Flexwoningen € 50.000 voordeel
In 2024 hebben er minder bijeenkomsten plaatsgevonden, waardoor overkoepelende kosten minimaal waren. Tevens zijn er per locatie flexwoningen grondexploitaties geopend, waarop de kosten zijn geboekt. Dit betreft een eenmalig voordeel.
Invoering omgevingswet € 187.000 voordeel
In 2024 is een aantal trajecten voor ruimtelijke plannen niet gestart omdat de betreffende beleidskaders niet zijn uitgewerkt / afgerond. Op het moment dat deze kaders zijn afgerond, is het de bedoeling dat deze ruimtelijke trajecten wel worden opgestart. We stellen voor om dit bedrag over te hevelen naar 2025.
Leges omgevingsvergunningen € 472.000 voordeel
De gerealiseerde initiatieven en bijbehorende legesinkomsten zijn in 2024 € 472.000 hoger uitgevallen dan verwacht door een hoger bouwvolume.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
1.3 Bereikbaarheid, verkeersveiligheid mobiliteit € 154.000 voordeel
Gebiedsvisie klavers € 102.000 voordeel
De komende jaren komen er een aantal Klavers van het Ontwikkelbedrijf Greenport in beheer van de gemeente. In de planning was rekening gehouden met de komst van de klavers 3A, 5, 8 en 11 fase 2 in 2024. Doordat deze nog niet formeel zijn overgedragen leidt dit tot een voordeel van € 102.000.
Verkeersmaatregelen €45.000 voordeel
De Blaktdijk in Sevenum heeft groot onderhoud ondergaan. In dit kader heeft de afdeling Verkeer verzocht om de fietsveiligheid en het rijcomfort op dit tracé te verbeteren. Daarom is gekozen voor de aanleg van fietssuggestiestroken in rood asfalt. Door onvoorziene omstandigheden bij de aannemer is het aanbrengen van het rode asfalt uitgesteld naar 2025. Om het project succesvol af te ronden stellen we voor om een bedrag van € 54.000 over te hevelen naar 2025.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
1.5 Sport € 727.000 voordeel
Het beleidsveld sport beslaat financiering voor sportactiviteiten en de exploitatie van sportaccommodaties. Het positieve verschil is grotendeels te danken aan opbrengsten uit de specifieke uitkering btw Sport. Bij de toekenning van de subsidie over 2023 is rekening gehouden dat 68,81% van de btw vergoed zou worden. Doordat de landelijke werkelijke kosten van de btw op sport lager zijn, is de vaststelling van de subsidieregeling 100%. Voor ons is dat een voordeel van € 500.000. Daarnaast is de regeling btw Sport vanaf 2024 aangepast, er wordt vanaf 2024 een vast bedrag beschikt. We kunnen daarom in 2024 alle btw lasten op sport in de regeling onderbrengen. Bij de raming voor 2024 betekent dit een voordeel van € 81.000. Overige grote verschillen zijn afkomstig van de exploitatie van de sporthallen en de exploitatie van het zwembad de Berkel. Met name door de nieuwe sporthal in Meterik merken we dat de verhuur aantrekt. Bij het zwembad de Berkel blijft het aantal kinderen voor ABC-zwemmen groeien.
2.1 Zorg € 1.328.000 voordeel
Algemeen beeld maatwerkvoorzieningen Wmo en jeugdhulp
Bij Wmo zien we de afgelopen jaren een relatief constante toename van het aantal inwoners met een maatwerkvoorziening. Vanwege de vergrijzing is een dergelijke toename ook te verwachten. Het aantal inwoners met een maatwerkvoorziening Wmo is toegenomen van 1.710 in 2022 en 1.750 in 2023 naar 1.850 in 2024. De totale uitgaven aan maatwerkvoorzieningen Wmo zijn toegenomen van € 7,3 miljoen in 2022 naar € 7,4 miljoen in 2023 en € 8,4 miljoen in 2024.
Bij jeugdhulp zien we dat het aantal cliënten met een maatwerkvoorziening jeugdhulp de afgelopen drie jaar een schommeling laat zien van zo’n 980 in 2022, ongeveer 920 in 2023 en circa 950 in 2024. Wat betreft de totale uitgaven maatwerkvoorzieningen Jeugdzorg zien we een toename van € 6,9 miljoen in 2022 naar € 8,5 miljoen in 2023 en € 9,9 miljoen in 2024. We zien dat casussen complexer worden en dat er in overleg met toegangen en andere verwijzers meer en langer jeugdhulp wordt ingezet. Dit is in lijn met het landelijke beeld waarbij gemeenten een flinke stijging van de uitgaven aan jeugdhulp rapporteren.
Verschillenanalyse
Het totale verschil voor het beleidsveld Zorg bedraagt ten opzichte van de begroting 2024 € 1.328.000 voordelig. De belangrijkste daarvan lichten we hieronder toe.
Wmo maatwerkvoorzieningen ZIN € 560.000 voordeel
Het positief saldo is grotendeels het gevolg van een verkeerde inschatting van de verwachte uitgaven voor huishoudelijke hulp bij de 2e bijstelling 2024, waarbij de gerealiseerde uitgaven in 2024 zijn geëxtrapoleerd naar 13 maanden in plaats van 12 maanden
Regionale samenwerking Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang, Bemoeizorg & Preventie € 318.000 voordeel
Het deel van deze post dat wordt ingezet voor versterking van de sociale basis en ‘tussen wal en schip’ is pas in de 2e helft 2024 beschikbaar gekomen waardoor het niet meer volledig besteed kon worden in 2024. Ook zijn er een aantal meevallers geweest in de geplande uitgaven. Waardoor een voordeel is ontstaan van € 118.000. Een ander deel van deze post is een risicobuffer om tegenvallende zorgkosten bij BW, MO en B&P op te kunnen vangen. In 2024 hebben we hier gelukkig geen aanspraak op hoeven maken, wat resulteert in een voordeel van € 200.000.
Regionale jeugdvoorzieningen € 244.000 voordeel
Op het gebied van jeugdhulp organiseren en financieren de gemeenten een aantal (boven)regionale jeugdvoorzieningen gezamenlijk. Het gaat onder meer om jeugdbescherming, jeugdreclassering en jeugdzorgplus. Het voordeel van € 244.000 komt vooral door een lager gebruik van jeugdbescherming en jeugdzorgplus in 2024 dan vooraf ingeschat. Voor jeugdbescherming verwachten we daarom ca. € 150.000 terug te ontvangen over 2024 en voor jeugdzorgplus zijn daardoor de kosten € 90.000 lager dan oorspronkelijk begroot.
Tijdelijk verblijf voor stabiliteit en herstel € 0 voor-/nadeel
Het budget voor ‘Tijdelijk verblijf voor stabiliteit en herstel’ ad € 200.000 is in 2024 door het College vastgesteld als onderdeel van het Transformatiebudget sociaal domein en dient voor de ontwikkeling van het Mik-Mak concept in het Herstelhuis in Horst aan de Maas. Het budget dient voor een meerjarig initiatief. We vragen daarom om zowel het budget als ook de dekking vanuit de reserve transformatie sociaal domein over te hevelen van 2024 naar 2025.
Jeugdzorg maatwerkvoorzieningen ZIN en PGB's € 113.000 voordeel
Bij de totale uitgaven aan maatwerkvoorzieningen jeugdhulp en persoonsgebonden budget (pgb's) zien we in 2024 een beperkt voordeel. Dit voordeel bestaat uit een bedrag van € 35.000 voordeel op de pgb's en voor € 78.000 voordeel op de maatwerkvoorzieningen jeugdhulp. Ondanks forse toename van kosten ten opzichte van 2022 en 2023 is sprake van een beperkt voordeel omdat we in de loop van 2024 het budget pgb's hebben verhoogd naar € 340.000 (realisatie € 305.000) en het totale budget voor de maatwerkvoorzieningen naar € 9.936.000 (realisatie € 9.858.000).
Wmo zorgkosten businesscase Spuk Domein Overstijgend Samenwerken (DOS) € 92.000 voordeel
We zijn gestart met de beweging Thuis in Horst aan de maas. Het doel is dat we inwoners zo goed mogelijk ondersteunen om zo lang mogelijk thuis te wonen en Wlz zorg te beperken. Dit doen we door in 5 dorpen te werken met dorpsteams waar inwoners, professionals van diverse domeinen en gemeente gezamenlijk deel van uitmaken. We maken hiervoor gebruik van financiering vanuit Spuk DOS. Door de aanpak was de verwachting dat de Wmo zorg toe zou nemen, aangezien we zoveel mogelijk de Wlz zorg uitstellen. We leveren bijvoorbeeld meer dagbesteding vanuit de Wmo, zodat een inwoner later of helemaal niet naar de Wlz gaat. Vooraf was het lastig inschatten hoeveel zorgkosten voor de Wmo we hiervoor zouden maken. We hebben hiervoor een bedrag van € 93.000 opgenomen in de begroting 2024. Achteraf bleek dat de extra Wmo kosten fors lager waren omdat we veel ondersteuning hebben kunnen regelen door de inzet van sociale netwerk, vrijwilligers en gemeenschap. Daarnaast is de beweging Thuis In Horst aan de Maas in de loop van 2024 pas echt op gang gekomen.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
2.2 Werk en Inkomen € 710.000 voordeel
Participatie trajectkosten en begeleiding € 67.000 nadeel
Het aantal inwoners met een uitkering is in 2024 gestegen. Dit komt met name door de komst van de DSV. We hebben statushouders die in Horst aan de Maas een nieuw thuis gaan vinden, direct kunnen ondersteunen op het gebied van activering, werk en inburgering.
Omdat het aantal uitkering toenam, is in de loop van 2024 het budget voor de inkomensregelingen bijgesteld. Daarbij hebben we de kosten voor de inkomensregelingen vooraf hoger ingeschat dan de daadwerkelijke uitgaven in 2024, waardoor een voordeel ontstaat van € 157.000. Voor de trajecten richting activering en werk is het budget in 2024 niet bijgesteld. Maar ook daar zien we een forse toename van de kosten die leidt tot een nadeel van € 224.000.
In het algemeen zien we dat nieuwe inwoners op de DSV waarvoor een separate business case is opgesteld, financieel een grote impact maken op de budgetten participatie trajecten en begeleiding.
Onze Loods € 325.000 voordeel
Dit voordeel bestaat uit 2 delen. Namelijk een deel ad € 200.000 bestemd voor de financiële afwikkeling van de aankoop van vastgoed in 2025 en een deel ad € 125.000 om te komen tot een lokaal ontwikkelbedrijf. In december 2024 heeft de raad ingestemd met het toewerken naar een lokaal ontwikkelbedrijf. Een keuze die we nog dienen te maken is binnen welke rechtspersoonlijkheid/ juridische entiteit wij de uitvoering van de werkzaamheden van Onze Loods voor ons zien. Hiervoor is externe expertise nodig. De keuze voor een samenwerkingsvorm heeft incidentele en structurele financiële effecten die nu nog niet allemaal exact te bepalen zijn. Wel weten we op voorhand dat de kosten niet gedekt kunnen worden uit het budget voor Onze Loods in 2025. Voorgesteld wordt om het voordeel ad € 325.000 over te hevelen naar 2025.
Energietoeslag € 397.000 voordeel
Alle inwoners die in aanmerking kwamen voor automatische uitbetaling van de energietoeslag hebben die al in 2023 uitbetaald gekregen. Alle overige inwoners konden tot en met 30 juni 2024 een aanvraag energietoeslag indienen. Het benodigde budget hiervoor is ultimo 2023, vanuit de resterende ontvangen rijksmiddelen voor toekenning van de energietoeslag, volledig overgeheveld naar 2024. De inwoners die na aanvraag in 2024 in aanmerking kwamen voor energietoeslag hebben deze ondersteuning ontvangen. Het restantbudget ultimo 2024 bedraagt € 397.000.
Werkbudget Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Noord-Limburg West € 83.000 voordeel
Het budget is nodig om in 2025 te kunnen inzetten. Verzoek is daarom om het budget ad € 83.000, in 2024 beschikbaar gesteld vanuit de rijksmiddelen voor versterking van de infrastructuur sociale werkbedrijven, over te hevelen naar 2025.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
2.3 Onderwijs € 210.000 nadeel
Binnen het beleidsveld onderwijs waren er twee posten die gezamenlijk zorgen voor het tekort. Het leerlingenvervoer is een open einde regeling. Door verschillende omstandigheden zijn er in 2024 een aantal ritten naar een verder weg gelegen passende school bijgekomen, die ritten zorgen voor meer kosten. Daarnaast is er in de planvorming voor de nieuwbouw van de OBS de Weisterbeek toch de keuze gemaakt voor een andere locatie, waardoor gemaakte voorbereidende kosten op de oude locatie ten laste komen van het resultaat.
3.2 Openbaar groen bossen en landschappen € 260.00 voordeel
Openbaar Groen, plantsoenen en parken € 139.000 voordeel
In het budget van 2024 was rekening gehouden met de herinrichting van het Lambertusplein. Er is nog geen definitief ontwerp voor het vergroenen en functioneel herinrichten van het Lambertusplein. Het project is niet gestart in 2024 en wordt doorgeschoven naar 2025. Hiervoor is een budget noodzakelijk van € 125.000. We stellen voor om dit bedrag over te hevelen naar 2025.
Opruimen drugsafval € 75.000 voordeel
Er zijn geen kosten in 2024 gemaakt waardoor er een voordeel ontstaat van € 75.000.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
4.2 Klimaatadaptatie en riolering € 168.000 nadeel
De kosten van riolering in combinatie met de baten rioolheffing zijn binnen de exploitatie per saldo budgettair neutraal, een zogenaamd gesloten systeem.
De btw en de overhead mogen worden doorberekend in de (kostendekkende) tarieven van de rioolheffing. Voor de btw is dit toegestaan omdat gemeenten voor de (compensabele) btw gekort worden via de algemene uitkering in het gemeentefonds.
Begrotingstechnisch is de btw een opbrengst die uit de voorziening onttrokken wordt en als opbrengst wordt verantwoord in de exploitatie. Voor de stimuleringsregeling afkoppelen stellen we voor om een restantbedrag van € 223.500 over te hevelen voor de uitvoering van een aantal investeringsprojecten om een aantal wegen klimaat adaptief in te richten waarbij de gemeente ook de voorzijde van woningen en inritten gaat afkoppelen.
Doordat de werkelijke uitgaven en investeringen in 2024 lager waren dan begroot wordt er geen € 1.357.000 aan btw onttrokken uit de voorziening maar € 1.189.000.
5.1 Vrijetijdseconomie € 788.000 voordeel
Bevordering toerisme € 649.000 voordeel
Een aantal opeenvolgende jaren hebben we de beschikbare middelen niet volledig kunnen besteden, onder andere door onderbezetting op de afdeling. In de verwachting dat we deze middelen nodig hebben in de jaren daarna om onze ambities waar te kunnen maken, hebben we deze middelen doorgeschoven naar volgende jaren. Dit cumulatieve effect verklaart het huidige openstaande saldo. We stellen voor van dit bedrag € 400.000 over te hevelen naar 2025 en €50.000 naar 2026. Medio 2025 hebben wij de bezetting weer op orde geven dan uitvoering aan onder andere een belevingsroute, digitale tourgide en plaatsen extra banken en informatieborden. Daarnaast zal er een herziening komen van de subsidieregeling voor ondernemers in de toeristische sector. In 2026 hebben we extra middelen nodig voor het uitvoeren van diverse onderzoeken, zoals marktonderzoek en inwonersonderzoek. Het restant van € 199.000 valt vrij.
Toeristische recreatie ontwikkeling actiebudget € 173.000 voordeel
Voor het project Loswal hebben wij dit jaar een bijdrage ontvangen vanuit de regio. Een deel van de kosten is vorig jaar al gemaakt. De bijdrage voor 2023-2024 komt daardoor in 2024 in het resultaat. Het project wordt in 2025 afgerond, hiervoor zetten wij het restant van de regiobijdrage in. Daarnaast hebben wij een vergoeding ontvangen vanuit de Wet Veiligheidsregio’s ter compensatie van de gemaakte kosten voor de bestrijding van hoogwater in 2021. Een bedrag van € 50.000 zetten wij in voor de versterking van de kades van Loswal. Deze werkzaamheden worden in 2025 uitgevoerd, wij vragen daarom een bedrag van € 50.000 over te hevelen naar 2025 naar beleidsveld 3.2 Openbaar groen bossen en landschappen waar de uitvoering zal plaatsvinden.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
5.3 Economische zaken € 645.00 voordeel
Bijdrage Regio Venlo € 58.000 voordeel
Wij hebben in 2023 een bedrag betaald voor het project Loswal binnen de regiodeal. De subsidie vanuit de regio ontvingen wij in 2024, waardoor er in 2024 een positief bedrag resteerde.
Ketensamenwerking € 94.000 voordeel
Binnen het budget ketensamenwerking vinden diverse activiteiten plaats, zoals verduurzaming glastuinbouw, onderzoek pilot geothermie en stimulering samenwerking en innovatie binnen de agrosector, zoals het boomcluster en het fruitcluster. Ook de doorontwikkeling van het Toekomstperspectief voor de tuinbouwketen Limburg + is een onderdeel wat hierbinnen past. Dit traject duurt meerdere jaren, waarbij we voor de voortgang ook afhankelijk zijn van externe partijen. Daardoor zijn dit jaar niet alle beschikbare middelen uitgegeven. Alhoewel in alle ontwikkelingen stappen zijn gezet, is er nog volop aandacht nodig voor vervolgstappen en is deels externe advisering of coördinatie benodigd. In het jaar 2025 zal hier nog budget voor nodig zijn, daarom hebben wij gevraagd een bedrag van € 50.000 over te hevelen, het restant van € 44.000 valt vrij.
Regiodeal en investeringsagenda € 430.000 voordeel
In 2024 is de 6e envelop investeringsagenda vastgesteld, de uitvoering hiervan vindt plaats in de jaren 2025-2027. Wij stellen voor een bedrag van € 334.000 over te hevelen naar de jaarschijven 2025-2027 ter dekking van onze bijdrage aan de 6e envelop. Het restant budget van € 96.000 valt vrij in de jaarrekening.
Project ontgrinding de Diepeling € 36.000 voordeel
Wij hebben een bijdrage ontvangen voor het winnen van zand en grind bij De Diepeling in Castenray. Dit betreft een eenmalige bijdrage.
Visie bedrijventerreinen € 25.000 voordeel
In 2024 zijn er geen kosten gemaakt. De bijeenkomsten voor de visie hebben geen extra kosten met zich meegebracht. Voor 2025 is de verwachting dat de visie verder wordt uitgewerkt waardoor er wel kosten worden gemaakt. Wij vragen dan ook het budget van € 25.000 over te hevelen naar 2025.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
6.1 Arbeidsmigranten € 235.000 voordeel
Sociale integratie internationale werknemers € 257.000 voordeel
In 2021 is besloten om € 457.000 beschikbaar te stellen voor taalonderwijs en sociale integratie van internationale werknemers bij Hessing. Daarbij is aangegeven dat de financiële bijdrage beschikbaar wordt gesteld op basis van een gedragen goedgekeurd sociaal integratieplan. Op 21 januari 2025 is het plan met resultaatverplichtingen goedgekeurd. De activiteiten vinden plaats in de periode 2025-2028. In de jaren 2025 en 2026 is op basis van eerdere verzoeken tot budgetoverhevelingen € 100.000 per jaar opgenomen. Verzoek is daarom om € 257.000 van 2024 over te hevelen naar 2027, 2028 en 2029 voor respectievelijk € 100.000, € 100.000 en € 57.000.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
6.2 Nieuwkomers € 288.000 voordeel
Opvang vluchtelingen Oekraïne € 270.000 voordeel
We ontvangen een normvergoeding van het Rijk voor de crisis noodopvang van Oekraïners. De geraamde kosten vallen uiteindelijk lager uit dan dat we in eerste instantie hadden verwacht. Met name de kosten voor catering vallen lager uit dan begroot omdat we dit anders hebben georganiseerd.
We stellen voor om het verschil ad € 270.000 te storten in de reserve “opvang ontheemden”.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
7.1 Burgerzaken € 151.000 voordeel
Leges reisdocumenten en rijbewijzen € 130.000 voordeel
In 2024 zijn meer reisdocumenten en rijbewijzen aangevraagd dan verwacht. Bij de verwachte aantallen gaan we uit van het aantal documenten dat gedurende dat jaar verloopt. Vermissingen of aanvraag van extra documenten worden hier niet in meegenomen. Ook documenten die in voorgaande jaren zijn verlopen en niet vernieuwd zijn, zijn niet meegenomen.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
7.2 Bestuur € 864.000 nadeel
Accountantskosten € 28.000 nadeel
De accountantskosten zijn in 2024 € 28.000 hoger uitgevallen dan begroot omdat de accountant in het kader van de diverse SISA regelingen meer controles heeft moeten verrichten dan waar we in eerste instantie bij de begroting rekening mee hebben gehouden.
Pensioenvoorziening college van B&W/ Voormalige wethouders € 646.000 nadeel
Vanwege de dalende rente was een aanvullende storting in de pensioenvoorziening (voormalig) bestuur noodzakelijk. Bij de 2e bijstelling van de begroting 2024 was de verwachting dat het nadeel op de pensioenvoorziening een vergelijkbare omvang zou hebben met het voordeel op het personeelsbudget. Het voordeel op het personeelsbudget is uitgekomen op € 328.000. Zie toelichting onder 7.5 overhead.
Griffie € 52.000 nadeel
Het formatiebudget is in 2024 niet bijgesteld terwijl de loonkosten verder zijn gestegen.
(Advies)kosten Raad € 50.000 nadeel
Het nadeel wordt enerzijds veroorzaakt door een eenmalig ingesteld evaluatieonderzoek en anderzijds door gestegen presentie- en reiskosten.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
7.5 Overhead € 398.000 nadeel
Personeelsbudget € 328.000 voordeel
Er is een voordeel gerealiseerd op het totale personeelsbudget van ca 1%.
Overige organisatiekosten € 660.000 nadeel
Bij de (meerjaren)begroting 2025-2028 hebben we toegelicht dat de budgetten op het gebied van opleidingen, arbo, werving en selectie, reiskosten, garantiebanen en personele activiteiten al jaren gebaseerd zijn op een organisatie met 300 FTE. We zijn ondertussen doorgegroeid naar meer dan 400 FTE. Vanaf 2025 heeft de raad hier extra middelen voor beschikbaar gesteld. In 2024 waren deze extra middelen er niet waardoor de overige organisatiekosten hoger zijn uitgevallen dan begroot.
Dienstgebouwen € 155.000 nadeel
Dit nadeel wordt vooral veroorzaakt doordat energiekosten hoger zijn uitgevallen dan begroot.
Externe advieskosten college € 129.000 nadeel
Dit nadeel komt omdat in 2024 voor een aantal omvangrijke dossiers o.a. op het gebied van huisvesting arbeidsmigranten, verbonden partijen, handhaving en Woo, externe deskundigheid is ingeschakeld. Het gaat dan om specifieke specialistische kennis welke niet in huis is of om dossiers waar een second opinion gevraagd wordt.
Lease € 172.000 voordeel
In 2024 zijn door gezamenlijke aanbesteding met gemeente Venray (schaalvoordeel) de leasekosten van hardware lager uitgevallen dan we verwacht hadden.
Digitale transformatie € 88.000 voordeel
Niet alle begrote uitgaven voor de digitale transformatie zijn al in 2024 gedaan en worden doorgeschoven naar 2025. In verband met lopende verplichtingen is het voorstel om het voordeel over te hevelen naar 2025.
Consultancy en advieskosten € 124.000 voordeel
De kosten voor het opstellen van een zerobased begroting worden niet zoals begroot in 2024 gemaakt maar in 2025. We stellen voor dit budget over te hevelen naar 2025.
Het overige verschil van ongeveer € 160.000 wordt door diverse afwijkingen op verschillende overheadposten veroorzaakt. Denk hierbij o.a. aan communicatie, portokosten en archiefbeheer.
7.6 Algemene baten en lasten € 221.000 nadeel
Onderuitputting € 500.000 nadeel
Onderuitputting is de inschatting dat we minder kosten of hogere opbrengsten hebben dan waarmee in eerste instantie rekening is gehouden in de begroting. De voordelen worden in de verschillende programma’s van de jaarrekening verantwoord en niet specifiek op deze post. Deze post is daarmee een nadeel en valt weg tegen de voordelen die elders in de jaarrekening worden verantwoord.
Per saldo heeft dit een positief effect voor de jaarrekening 2024.
Algemene Uitkering Gemeentefonds € 233.000 voordeel
Diverse ontvangen bijdragen zijn in beginsel als stelpost gereserveerd voor het betreffende specifieke doel in 2024. Nu duidelijk is dat er in 2024 géén beleid komt en deze middelen niet voor het betreffende specifieke doel ingezet worden vallen deze vrij ten gunste van het jaarrekeningsaldo.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
7.7 Algemene dekkingsmiddelen € 1.337.000 voordeel
Toegerekende rente € 357.000 nadeel
Door een lager rente-omslagpercentage kunnen we minder rente toerekenen aan de taakvelden. Dus minder opbrengsten dan waarmee rekening is gehouden in de begroting. Het voordeel komt tot uitdrukking op alle andere beleidsvelden.
Proceskosten € 118.000 voordeel
Voordeel is met name veroorzaakt door minder beroepszaken en minder veroordelingen in de proceskosten. Tevens worden een aantal zaken nog in 2025 behandeld door de rechter. Een andere oorzaak die bijdraagt aan dit voordeel is dat de hoogte van de wettelijke proceskostenvergoedingen is verlaagd.
OZB Niet-Woningen (eigenaar + gebruiker) € 240.000 voordeel
De hogere opbrengsten zijn veroorzaakt door een combinatie van een hogere areaalontwikkeling dan verwacht en een hogere stijging van de WOZ-Waarde ontwikkeling dan verwacht.
Algemene Uitkering € 965.000 voordeel
Een voordeel van € 698.000 is het gevolg van de Decembercirculaire 2024. Het late tijdstip waarop deze middelen beschikbaar komen maakt dat deze veelal niet meer ingezet kunnen worden in het lopende jaar. Vandaar ook het voorstel bij de jaarrekening 2024 om een bedrag van € 224.000 over te hevelen naar 2025 middels resultaatbestemming. Aan de besteding van deze middelen in 2025 liggen vooralsnog géén concrete plannen. We zijn wel voornemens hiervoor plannen op te stellen en de middelen, voor deze specifieke doelen, in te zetten in 2025.
Verrekeningen uit voorgaande jaren (2021 t/m 2023) is een twee effect dat een voordeel oplevert van € 212.000. Het resterende deel is het gevolg van kleine verschuivingen in hoeveelheden en maatstaven bij de berekening van de Algemene Uitkering.
Toeristenbelasting € 152.000 voordeel
De hogere opbrengsten zijn veroorzaakt door meer toeristische overnachtingen in 2024, dan waarmee rekening is gehouden bij de begroting.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
Onderstaand een overzicht van de voorstellen voor budgetoverheveling ten laste van 2024.
Over te hevelen budgetten ten laste van 2024 | -2.641 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Specificatie | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
BV 1.1 Bouwen en wonen | -275 | ||||
BV 1.3 bereikbaarheid verkeersveiligheid mobiliteit | -54 | ||||
BV 1.6 Inwonersparticipatie en -initiatieven | -35 | ||||
BV 2.2 Werk en inkomen | -408 | ||||
BV 3.1 Ruimte | -39 | ||||
BV 3.2 Openbaar groen bossen en landschappen | -175 | ||||
BV 4.2 Klimaatadaptie en riolering | -224 | ||||
BV 4.3 Milieu en duurzaamheid | -46 | ||||
BV 5.1 Vrijetijdseconomie | -400 | -50 | |||
BV 5.2 Landbouw, tuinbouw en veehouderij | -60 | ||||
BV 5.3 Economische zaken | -336 | -38 | -36 | ||
BV 6.1 Arbeidsmigranten | 0 | -100 | -100 | -57 | |
BV 7.5 Overhead | -208 |
. | -2.260 | -88 | -136 | -100 | -57 |
---|