Home

Bijlagen

De jaarrekening en begroting van de griffie zijn als een aparte bijlage bij de Programmarekening c.q. Programmabegroting opgenomen. De reden van deze status aparte is dat het voorstel tot het vaststellen van deze jaarrekening en begroting door het presidium wordt gedaan, in plaats van burgemeester en wethouders.

Doelstelling (begroting) griffie
Zorgen voor omstandigheden en faciliteiten, waardoor de gemeenteraad optimaal zijn taken kan doen in samenwerking met andere bestuursorganen en met burgers-  en het maatschappelijk middenveld.
Het verder ondersteunen van de gemeenteraad en zijn individuele leden afzonderlijk, bij het uitoefenen van zijn kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerende taken. De ondersteuning bevordert vooral dat, conform de door de raad vastgestelde kaders, de raad zich kan positioneren als ‘hoogste’ bestuursorgaan van de gemeente en de burgers optimaal bij zijn besluitvorming betrokken worden.

De bij de Programmabegroting 2024 hiervoor voorgestelde maatregelen en de daarbij gehaalde resultaten:

In 2024 worden door de griffie voor de raad de volgende acties c.q. maatregelen ondernomen:

Uitwerken hoofdlijnenakkoord
In het hoofdlijnenakkoord is het hoofdstuk “Vernieuwend besturen, vernieuwend werken: open en met vertrouwen” opgenomen. De voor de griffie relevante onderdelen daarvan (zie hieronder), worden verder uitgewerkt.

We versterken de kaderstellende en volksvertegenwoordigende rol. We verkennen het thematisch werken met raadsakkoorden. We (be)sturen op hoofdlijnen en impact en durven met scenario’s te werken. We werken aan een brede belangenafweging. We zijn hier transparant over en leggen de gemaakte keuzes uit. Ook omgangsvormen binnen de Raad hebben de aandacht; we voeren het debat, maar altijd met respect voor elkaar.

In 2022 en 2023 hebben we de aandacht gelegd op een nieuw besluitvormingsproces en cultuur, met name wat betreft de relatie met de collegeleden en de ambtelijke organisatie. In 2024 lag de focus op de wijze waarop we met elkaar in de raad omgaan en hoe we ons als gezamenlijke raad naar buiten presenteren.

Op 2 juli 2024 heeft de raad een motie aangenomen waarin wordt geconstateerd dat er in de bijeenkomsten geen balans meer is tussen de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol van de raad. De griffier heeft toen de opdracht gekregen om (middels het presidium) de raad een voorstel voor wijziging van het Reglement voor Orde van de vergaderingen voor te leggen. Dit voorstel is op 10 september in de raad behandeld en aangenomen, waarbij het mogelijk is gemaakt dat tijdens de raadsavonden altijd een kaderstellend thema wordt behandeld.
Daarnaast worden er tijdens de raadsavonden geen technische vragen over de ingekomen (raadsinformatie)brieven en raadsvoorstellen gesteld. Deze worden buiten de vergaderingen om in de daarvoor bestemde applicatie gesteld. De vragen en antwoorden zijn wel voor de inwoners zichtbaar op de website.
Deze applicatie die in de begroting 2024 onder het budget Digitale raad is aangekondigd is weliswaar in eigen beheer, maar onder licentie ontwikkeld. De jaarlijkse licentiekosten zijn ongeveer € 10.000. Hiermee is de overschrijding van het budget van € 25.000 maar deels verklaard. Daarnaast zijn de vaste (abonnements)kosten voor deze post, zoals Notubox, website en Bundeling met ongeveer € 15.000 gestegen.

Lokale Rekenkamer

Op grond van de Wet Versterking decentrale rekenkamers is er m.i.v. 1 januari 2024 in de gemeente Horst aan de Maas een lokale Rekenkamer. Deze doet onafhankelijk onderzoek naar het gevoerde beleid van het college en de gemeenteraad en is daarmee een ondersteuning van de controlerende taak van de raad. Gelet op het belang van deze taak en ter waarborging van het optimaal functioneren van de Rekenkamer heeft de raad het budget verhoogd naar € 60.000. Met dit budget kan er per jaar minimaal 1 groot onafhankelijk onderzoek worden gedaan.
De Rekenkamer heeft op 17 maart 2025 haar verslag over het jaar 2024 aan de raad aangeboden. Daar is in te lezen dat zij de eerste maanden benut heeft voor kennismaking, oriëntatie en vaststellen van eigen reglementen m.b.t. de werkwijze enz. In april zijn zij gestart met een onderzoek naar het samenspel tussen raad, college en organisatie en later in samenwerking met andere rekenkamers in de regio het onderzoek Voorkomen van fraude door zorgaanbieders van WMO- en Jeugdzorgproducten. Deze worden in het voorjaar van 2025 afgerond.

Communicatie Raad en contacten externen
I.v.m. de in 2024 te verwachten mutaties binnen de griffie, wordt in de strategische doorontwikkeling van de communicatie functie van de raad een verbinding gemaakt met de in de organisatie aanwezige kwaliteiten en kansen. De focus is hier gericht op het ontwikkelen van een gezamenlijk participatiebeleid. Een bijzondere doelgroep zijn hierbij de jongeren, wat voor ons reden om het budget van de Jongerengemeenteraad te verhogen.

In 2024 is door de aangekondigde mutaties de functie van raadscommunicatie-adviseur uitgebreid van 18 naar 32 uur. Hierdoor wordt niet alleen de verbinding gemaakt met de in de organisatie aanwezige kansen en kwaliteiten maar zal ook naast een gezamenlijk ook een voor de raad eigen participatiebeleid worden gemaakt en ingezet. Hiervoor is als aanzet een opdracht gegeven voor inwonersonderzoek naar de communicatiekanalen van de raad. Dit verklaart ook de stijging en overschrijding van het budget voor de griffie.

Regionale samenwerking
De raden nemen hierin gezamenlijk hun verantwoordelijkheid. In 2024 is er een integrale aansturing van alle verbonden partijen. Door een (gelijk)tijdige, juiste en volledige (actieve) informatieverstrekking wordt het mogelijk gemaakt dat er aan de raden verantwoording wordt afgelegd en de raden in positie worden gebracht om de nieuwe kaders te stellen. Er is een regionale raadswerkgroep Regio Noord Limburg ingesteld, waarin 2 raadsleden van Horst aan de Maas deelnemen. De werkgroep zorgt voor de processuele begeleiding van de integrale aansturing.

In haar onderzoek naar het Ontwikkelbedrijf Californië, wat een vorm van regionale samenwerking is,  heeft het Bureau Necker in de zomer 2024 geconcludeerd het toezicht op verbonden partijen kritischer moet worden vormgegeven. De raad heeft dan ook op 4 september in een motie besloten om de verbetervoorstellen van het rapport tot uitvoering en/of (in) te brengen in de raadsvergadering. Dit heeft o.a. geleid tot een voorstel Nota Verbonden partijen van het college dat eind 2024 aan de raad is aangeboden.

Primaire Begroting 2024

Begroting na wijziging 2024

Realisatie 2024

Lasten

Raad

-610

-610

-646

Presentiegeld niet-raadsleden

-10

-10

-26

Fractievergoeding

-16

-16

-17

Griffie

-285

-285

-337

Digitale raad

-50

-50

-75

Facilitering raad

-2

-2

0

Jongerengemeenteraad

-5

-5

-10

Rekenkamer

-60

-60

-57

Communicatie raad

-30

-30

-17

Accountantskosten

-95

-95

-123

Totaal lasten

-1.163

-1.163

-1.309

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 11:00:48 met de export van 05/28/2025 10:53:47