. | . | Primaire Begroting 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Wat heeft het gekost in 2024 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
2-1 | Zorg | -31.031 | -33.261 | -31.335 |
2-2 | Werk en inkomen | -18.301 | -20.078 | -18.935 |
2-3 | Onderwijs | -4.272 | -4.617 | -4.639 |
Totaal | Lasten | -53.604 | -57.956 | -54.909 |
Baten | ||||
2-1 | Zorg | 2.708 | 3.927 | 3.518 |
2-2 | Werk en inkomen | 9.204 | 9.664 | 9.144 |
2-3 | Onderwijs | 567 | 1.407 | 1.235 |
Totaal | Baten | 12.479 | 14.998 | 13.897 |
. | . | Primaire Begroting 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Wat heeft het gekost in 2024 |
Storting in de reserves | 0 | -274 | -229 | |
Onttrekking van de reserves | 126 | 1.582 | 1.420 | |
Resultaat | -40.999 | -41.649 | -39.820 |
Analyse verschillen
Verschillen 2024 begroting na wijziging versus 2024 realisatie (incl. reservemutaties)
. | Begroting | Realisatie | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Onderverdeling beleidsvelden: | ||||
2-1 | Zorg | -28.545 | -27.217 | 1.328 |
2-2 | Werk en inkomen | -9.920 | -9.210 | 710 |
2-3 | Onderwijs | -3.184 | -3.394 | -210 |
Resultaat | -41.649 | -39.821 | 1.828 |
een positief bedrag is een voordeel
een negatief bedrag is een nadeel
Verschillen groter dan € 50.000 op beleidsveldniveau worden toegelicht. |
---|
2.1 Zorg € 1.328.000 voordeel
Algemeen beeld maatwerkvoorzieningen Wmo en jeugdhulp
Bij Wmo ziet we de afgelopen jaren een relatief constante toename van het aantal inwoners met een maatwerkvoorziening. Vanwege de vergrijzing is een dergelijke toename ook te verwachten. Het aantal inwoners met een maatwerkvoorziening Wmo is toegenomen van 1.710 in 2022 en 1.750 in 2023 naar 1.850 in 2024. De totale uitgaven aan maatwerkvoorzieningen Wmo zijn toegenomen van € 7,3 miljoen in 2022 naar € 7,4 miljoen in 2023 en € 8,4 miljoen in 2024.
Bij jeugdhulp zien we dat het aantal cliënten met een maatwerkvoorziening jeugdhulp de afgelopen drie jaar een schommeling laat zien van zo’n 980 in 2022, ongeveer 920 in 2023 en circa 950 in 2024. Wat betreft de totale uitgaven maatwerkvoorzieningen Jeugdzorg zien we een toename van € 6,9 miljoen in 2022 naar € 8,5 miljoen in 2023 en € 9,9 miljoen in 2024. We zien dat casussen complexer worden en dat er in overleg met toegangen en andere verwijzers meer en langer jeugdhulp wordt ingezet. Dit is in lijn met het landelijke beeld waarbij gemeenten een flinke stijging van de uitgaven aan jeugdhulp rapporteren.
Verschillenanalyse
Het totale verschil voor het beleidsveld Zorg bedraagt ten opzichte van de begroting 2024 € 1.328.000 voordelig. De belangrijkste daarvan lichten we hieronder toe.
Wmo maatwerkvoorzieningen ZIN € 560.000 voordeel
Het positief saldo is grotendeels het gevolg van een verkeerde inschatting van de verwachte uitgaven voor huishoudelijke hulp bij de 2e bijstelling 2024, waarbij de gerealiseerde uitgaven in 2024 zijn geëxtrapoleerd naar 13 maanden in plaats van 12 maanden
Regionale samenwerking Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang, Bemoeizorg & Preventie € 318.000 voordeel
Het deel van deze post dat wordt ingezet voor versterking van de sociale basis en ‘tussen wal en schip’ is pas in de 2e helft 2024 beschikbaar gekomen waardoor het niet meer volledig besteed kon worden in 2024. Ook zijn er een aantal meevallers geweest in de geplande uitgaven. Waardoor een voordeel is ontstaan van € 118.000. Een ander deel van deze post is een risicobuffer om tegenvallende zorgkosten bij BW, MO en B&P op te kunnen vangen. In 2024 hebben we hier gelukkig geen aanspraak op hoeven maken, wat resulteert in een voordeel van € 200.000.
Regionale jeugdvoorzieningen € 244.000 voordeel
Op het gebied van jeugdhulp organiseren en financieren de gemeenten een aantal (boven)regionale jeugdvoorzieningen gezamenlijk. Het gaat onder meer om jeugdbescherming, jeugdreclassering en jeugdzorgplus. Het voordeel van € 244.000 komt vooral door een lager gebruik van jeugdbescherming en jeugdzorgplus in 2024 dan vooraf ingeschat. Voor jeugdbescherming verwachten we daarom ca. € 150.000 terug te ontvangen over 2024 en voor jeugdzorgplus zijn daardoor de kosten € 90.000 lager zijn dan oorspronkelijk begroot.
Tijdelijk verblijf voor stabiliteit en herstel € 0 voor-/nadeel
Het budget voor ‘Tijdelijk verblijf voor stabiliteit en herstel’ ad € 200.000 is in 2024 door het College vastgesteld als onderdeel van het Transformatiebudget sociaal domein en dient voor de ontwikkeling van het Mik-Mak concept in het Herstelhuis in Horst aan de Maas. Het budget dient voor een meerjarig initiatief. We vragen daarom om zowel het budget als ook de dekking vanuit de reserve transformatie sociaal domein over te hevelen van 2024 naar 2025.
Jeugdzorg maatwerkvoorzieningen ZIN en PGB's € 113.000 voordeel
Bij de totale uitgaven aan maatwerkvoorzieningen jeugdhulp en persoonsgebonden budget (pgb's) zien we in 2024 een beperkt voordeel. Dit voordeel bestaat uit een bedrag van € 35.000 voordeel op de pgb's en voor € 78.000 voordeel op de maatwerkvoorzieningen jeugdhulp. Ondanks forse toename van kosten ten opzichte van 2022 en 2023 is sprake van een beperkt voordeel omdat we in de loop van 2024 het budget pgb's hebben verhoogd naar € 340.000 (realisatie € 305.000) en het totale budget voor de maatwerkvoorzieningen naar € 9.936.000 (realisatie € 9.858.000).
Wmo zorgkosten businesscase Spuk DomeinOverstijgend Samenwerken (DOS) € 92.000 voordeel
We zijn gestart met de beweging Thuis in Horst aan de maas. Het doel is dat we inwoners zo goed mogelijk ondersteunen om zo lang mogelijk thuis te wonen en Wlz zorg te beperken. Dit doen we door in 5 dorpen te werken met dorpsteams waar inwoners, professionals van diverse domeinen en gemeente gezamenlijk deel van uitmaken. We maken hiervoor gebruik van financiering vanuit Spuk DOS. Door de aanpak was de verwachting dat de Wmo zorg toe zou nemen, aangezien we zoveel mogelijk de Wlz zorg uitstellen. We leveren bijvoorbeeld meer dagbesteding vanuit de Wmo, zodat een inwoner later of helemaal niet naar de Wlz gaat. Vooraf was het lastig inschatten hoeveel zorgkosten voor de Wmo we hiervoor zouden maken. We hebben hiervoor een bedrag van € 93.000 opgenomen in de begroting 2024. Achteraf bleek dat de extra Wmo kosten fors lager waren omdat we veel ondersteuning hebben kunnen regelen door de inzet van sociale netwerk, vrijwilligers en gemeenschap. Daarnaast is de beweging Thuis In Horst aan de Maas in de loop van 2024 pas echt op gang gekomen.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
2.2 Werk en Inkomen € 710.000 voordeel
Participatie trajectkosten en begeleiding € 67.000 nadeel
Het aantal inwoners met een uitkering is in 2024 gestegen. Dit komt met name door de komst van de DSV. We hebben statushouders die in Horst aan de Maas een nieuw thuis gaan vinden, direct kunnen ondersteunen op het gebied van activering, werk en inburgering.
Omdat het aantal uitkering toenam, is in de loop van 2024 het budget voor de inkomensregelingen bijgesteld. Daarbij hebben we de kosten voor de inkomensregelingen vooraf hoger ingeschat dan de daadwerkelijke uitgaven in 2024, waardoor een voordeel ontstaat van € 157.000. Voor de trajecten richting activering en werk is het budget in 2024 niet bijgesteld. Maar ook daar zien we een forse toename van de kosten die leidt tot een nadeel van € 224.000.
In het algemeen zien we dat nieuwe inwoners op de DSV waarvoor een separate business case is opgesteld, financieel een grote impact maken op de budgetten participatie trajecten en begeleiding.
Onze Loods € 325.000 voordeel
Dit voordeel bestaat uit 2 delen. Namelijk een deel ad € 200.000 bestemd voor de financiële afwikkeling van de aankoop van vastgoed in 2025 en een deel ad € 125.000 om te komen tot een lokaal ontwikkelbedrijf. In december 2024 heeft de raad ingestemd met het toewerken naar een lokaal ontwikkelbedrijf. Een keuze die we nog dienen te maken is binnen welke rechtspersoonlijkheid/ juridische entiteit wij de uitvoering van de werkzaamheden van Onze Loods voor ons zien. Hiervoor is externe expertise nodig. De keuze voor een samenwerkingsvorm heeft incidentele en structurele financiële effecten die nu nog niet allemaal exact te bepalen zijn. Wel weten we op voorhand dat de kosten niet gedekt kunnen worden uit het budget voor Onze Loods in 2025. Voorgesteld wordt om het voordeel ad € 325.000 over te hevelen naar 2025.
Energietoeslag € 397.000 voordeel
Alle inwoners die in aanmerking kwamen voor automatische uitbetaling van de energietoeslag hebben die al in 2023 uitbetaald gekregen. Alle overige inwoners konden tot en met 30 juni 2024 een aanvraag energietoeslag indienen. Het benodigde budget hiervoor is ultimo 2023, vanuit de resterende ontvangen rijksmiddelen voor toekenning van de energietoeslag, volledig overgeheveld naar 2024. De inwoners die na aanvraag in 2024 in aanmerking kwamen voor energietoeslag hebben deze ondersteuning ontvangen. Het restantbudget ultimo 2024 bedraagt € 397.000.
Werkbudget Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Noord-Limburg West € 83.000 voordeel
Het budget is nodig om in 2025 te kunnen inzetten. Verzoek is daarom om het budget ad € 83.000, in 2024 beschikbaar gesteld vanuit de rijksmiddelen voor versterking van de infrastructuur sociale werkbedrijven, over te hevelen naar 2025.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
2.3 Onderwijs € 210.000 nadeel
Binnen het beleidsveld onderwijs waren er twee posten die gezamenlijk zorgen voor het tekort. Het leerlingenvervoer is een open einde regeling. Door verschillende omstandigheden zijn er in 2024 een aantal ritten naar een verder weg gelegen passende school bijgekomen, die ritten zorgen voor meer kosten. Daarnaast is er in de planvorming voor de nieuwbouw van de OBS de Weisterbeek toch de keuze gemaakt voor een andere locatie, waardoor gemaakte voorbereidende kosten op de oude locatie ten laste komen van het resultaat.