4. Duurzaam Horst aan de Maas

Wat heeft het gekost

.

.

Primaire Begroting 2024

Begroting na wijziging 2024

Wat heeft het gekost in 2024

Lasten

4-1

Afvalverwijdering

-6.601

-6.562

-4.804

4-2

Klimaatadaptatie en riolering

-5.277

-8.069

-4.970

4-3

Milieu en duurzaamheid

-4.411

-3.085

-2.177

Totaal

Lasten

-16.289

-17.716

-11.951

Baten

4-1

Afvalverwijdering

7.492

7.441

5.599

4-2

Klimaatadaptatie en riolering

7.716

9.425

6.161

4-3

Milieu en duurzaamheid

1.198

1.258

853

Totaal

Baten

16.406

18.125

12.613

.

.

Primaire Begroting 2024

Begroting na wijziging 2024

Wat heeft het gekost in 2024

Storting in de reserves

-4

-8

-22

Onttrekking van de reserves

1.879

799

335

Resultaat

1.994

1.200

976

Analyse verschillen

Verschillen 2024 begroting na wijziging versus 2024 realisatie (incl. reservemutaties)

.

Begroting
na wijziging 2024

Realisatie
2024

Verschil

Onderverdeling beleidsvelden:

4-1

Afvalverwijdering

878

792

-86

4-2

Klimaatadaptatie en riolering

1.357

1.189

-168

4-3

Milieu en duurzaamheid

-1.035

-1.005

30

Resultaat

1.200

976

-224

een positief bedrag is een voordeel  
een negatief bedrag is een nadeel

Verschillen groter dan € 50.000 op beleidsveldniveau worden toegelicht.

4.1 Afvalverwijdering € 86.000 nadeel
De lasten en baten van de inzameling van afval vormen een gesloten systeem binnen onze begroting. Het doel hiervan is dat de lasten en baten in evenwicht zijn oftewel 100% kostendekkendheid.
Het beleidsveld afval laat een nadeel voor de jaarrekening zien van € 86.000. Door lagere werkelijke uitgaven in 2024 wordt er geen € 878.000 aan BTW onttrokken uit de voorziening maar € 792.000.

4.2 Klimaatadaptatie en riolering € 168.000 nadeel
De kosten van riolering in combinatie met de baten rioolheffing zijn binnen de exploitatie per saldo budgettair neutraal, een zogenaamd gesloten systeem.
De btw en de overhead mogen worden doorberekend in de (kostendekkende) tarieven van de rioolheffing. Voor de btw is dit toegestaan omdat gemeenten voor de (compensabele) btw gekort worden via de algemene uitkering in het gemeentefonds.
Begrotingstechnisch is de btw een opbrengst die uit de voorziening onttrokken wordt en als opbrengst wordt verantwoord in de exploitatie. Voor de stimuleringsregeling afkoppelen stellen we voor om een restantbedrag van € 223.500 over te hevelen voor de uitvoering van een aantal investeringsprojecten om een aantal wegen klimaat adaptief in te richten waarbij de gemeente ook de voorzijde van woningen en inritten gaat afkoppelen.
Doordat de werkelijke uitgaven en investeringen in 2024 lager waren dan begroot wordt er geen € 1.357.000 aan btw onttrokken uit de voorziening maar € 1.189.000.

4.3 Milieu en Duurzaamheid € 30.000 voordeel
Schone Lucht Akkoord € 46.000 voordeel.
In 2020 heeft de gemeente besloten om deel te nemen aan het Schone Lucht Akkoord. Om hier uitvoering aan te geven, is er in de duurzaamheidsreserve € 50.000 vrijgemaakt. In 2023 is besloten om dit bedrag over te hevelen naar een apart budget voor het Schone Lucht Akkoord. In 2024 is het budget gedeeltelijk aangesproken. Om ook in 2025 uitvoering te kunnen geven aan het Schone Lucht Akkoord, wordt verzocht om het budget over te hevelen naar 2025 en niet naar de algemene reserve terug te storten. Overheveling is noodzakelijk omdat er verplichte kosten zijn voor de uitvoering van het Schone Lucht Akkoord. Hierbij gaat het om onze bijdrage aan de SPUK-regeling die is aangevraagd om de subsidieregeling ‘Verwijderen rookkanalen, houtkachels en open haarden’ en deelname aan het project ‘Scholieren meten luchtkwaliteit’. Daarnaast dient er budget beschikbaar te zijn voor aankomende maatregelen. Wij stellen voor het resterende budget van € 46.000 over te hevelen naar 2025.

Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 11:00:48 met de export van 05/28/2025 10:53:47