. | . | Primaire Begroting 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Wat heeft het gekost in 2024 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
7-1 | Burgerzaken | -1.753 | -1.983 | -1.979 |
7-2 | Bestuur | -3.167 | -3.155 | -4.049 |
7-3 | Openbare orde en veiligheid | -8.263 | -9.169 | -8.389 |
7-4 | Toezicht en handhaving | -1.908 | -1.116 | -1.206 |
7-5 | Overhead | -21.980 | -26.091 | -30.472 |
7-6 | Algemene baten en lasten | 424 | 221 | 0 |
7-7 | Algemene dekkingsmiddelen | -1.776 | -2.781 | -3.021 |
7-8 | Vennootschapsbelasting (VPB) | 0 | 0 | 0 |
7-9 | Onvoorzien | 0 | 0 | 0 |
Totaal | Lasten | -38.422 | -44.075 | -49.115 |
Baten | ||||
7-1 | Burgerzaken | 739 | 941 | 1.087 |
7-2 | Bestuur | 4 | 4 | 33 |
7-3 | Openbare orde en veiligheid | 1.939 | 2.807 | 2.125 |
7-4 | Toezicht en handhaving | 0 | 128 | 128 |
7-5 | Overhead | 1.334 | 3.150 | 7.213 |
7-6 | Algemene baten en lasten | 0 | 0 | 0 |
7-7 | Algemene dekkingsmiddelen | 99.838 | 104.737 | 106.313 |
Totaal | Baten | 103.853 | 111.768 | 116.898 |
. | . | Primaire Begroting 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Wat heeft het gekost in 2024 |
Storting in de reserves | -2.695 | -2.916 | -2.917 | |
Onttrekking van de reserves | 1.847 | 1.960 | 1.882 | |
Resultaat | 64.584 | 66.737 | 66.748 |
Analyse verschillen
Verschillen 2024 begroting na wijziging versus 2024 realisatie (incl. reservemutaties)
. | Begroting | Realisatie | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Onderverdeling beleidsvelden: | ||||
7-1 | Burgerzaken | -994 | -843 | 151 |
7-2 | Bestuur | -3.151 | -4.015 | -864 |
7-3 | Openbare orde en veiligheid | -6.362 | -6.264 | 98 |
7-4 | Toezicht en handhaving | -988 | -1.078 | -90 |
7-5 | Overhead | -22.054 | -22.452 | -398 |
7-6 | Algemene baten en lasten | -1.670 | -1.891 | -221 |
7-7 | Algemene dekkingsmiddelen | 101.955 | 103.292 | 1.337 |
7-8 | Vennootschapsbelasting (VPB) | 0 | 0 | 0 |
7-9 | Onvoorzien | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 66.736 | 66.749 | 13 |
een positief bedrag is een voordeel
een negatief bedrag is een nadeel
Verschillen groter dan € 50.000 op beleidsveldniveau worden toegelicht. |
---|
7.1 Burgerzaken € 151.000 voordeel
Leges reisdocumenten en rijbewijzen € 130.000 voordeel
In 2024 zijn meer reisdocumenten en rijbewijzen aangevraagd dan verwacht. Bij de verwachte aantallen gaan we uit van het aantal documenten dat gedurende dat jaar verloopt. Vermissingen of aanvraag van extra documenten worden hier niet in meegenomen. Ook documenten die in voorgaande jaren zijn verlopen en niet vernieuwd zijn, zijn niet meegenomen.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
7.2 Bestuur € 864.000 nadeel
Accountantskosten € 28.000 nadeel
De accountant kosten zijn in 2024 € 28.000 hoger uitgevallen dan begroot omdat de accountant in het kader van de diverse SISA regelingen meer controles heeft moeten verrichten dan waar we in eerste instantie bij de begroting rekening mee hebben gehouden.
Pensioenvoorziening college van B&W/ Voormalige wethouders € 646.000 nadeel
Vanwege de dalende rente was een aanvullende storting in de pensioenvoorziening (voormalig) bestuur noodzakelijk. Bij de bijstelling van de begroting 2024 was de verwachting dat het nadeel op de pensioenvoorziening een vergelijkbare omvang zou hebben met het voordeel op het personeelsbudget. Het voordeel op het personeelsbudget is uitgekomen op € 328.000. Zie toelichting onder 7.5 overhead.
Griffie € 52.000 nadeel
Het formatiebudget is in 2024 niet bijgesteld en terwijl de loonkosten verder zijn gestegen.
(Advies)kosten Raad € 50.000 nadeel
Het nadeel wordt enerzijds veroorzaakt door een eenmalig ingesteld evaluatieonderzoek en anderzijds door gestegen presentie- en reiskosten.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
7.3 Openbare orde en veiligheid € 98.000 voordeel
Woningontruiming € 33.000 voordeel
De rol van de gemeente bij woningontruiming is nog redelijk recent (april 2021). Destijds is een inschatting gemaakt van het bedrag dat jaarlijks nodig is voor het betalen van de kosten voor woningontruiming. In 2024 is gebleken dat we dit budget niet nodig hebben.
Overige verschillen € 65.000 voordeel
Het overige verschil van ongeveer € 65.000 wordt veroorzaakt door diverse kleinere afwijkingen op budgetten binnen openbare orde en veiligheid.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
7.4 Toezicht en handhaving € 90.000 nadeel
De overschrijding van het budget is gelegen in het gegeven dat we vanwege onderbezetting op het gebied van toezicht meer gebruik hebben gemaakt van externe inhuur. Onder meer in de vorm van een toezichthouder milieu en (een flexibele schil) BOA’s.
7.5 Overhead € 398.000 nadeel
Personeelsbudget € 328.000 voordeel
Er is een voordeel gerealiseerd op het totale personeelsbudget van ca 1%.
Overige organisatiekosten € 660.000 nadeel
Bij de (meerjaren)begroting 2025-2028 hebben we toegelicht dat de budgetten op het gebied van opleidingen, arbo, werving en selectie, reiskosten, garantiebanen en personele activiteiten al jaren gebaseerd zijn op een organisatie met 300 FTE. We zijn ondertussen doorgegroeid naar meer dan 400 FTE. Vanaf 2025 heeft de raad hier extra middelen voor beschikbaar gesteld. In 2024 waren deze extra middelen er niet waardoor de overige organisatiekosten hoger zijn uitgevallen dan begroot.
Dienstgebouwen € 155.000 nadeel
Dit nadeel wordt vooral veroorzaakt doordat energiekosten hoger zijn uitgevallen dan begroot.
Externe advieskosten college € 129.000 nadeel
Dit nadeel komt omdat in 2024 voor een aantal omvangrijke dossiers o.a. op het gebied van huisvesting arbeidsmigranten, verbonden partijen, handhaving en Woo, externe deskundigheid is ingeschakeld. Het gaat dan om specifieke specialistische kennis welke niet in huis is of om dossiers waar een second opinion gevraagd wordt.
Lease € 172.000 voordeel
In 2024 zijn door gezamenlijke aanbesteding met gemeente Venray (schaalvoordeel) de leasekosten van hardware lager uitgevallen dan we verwacht hadden.
Digitale transformatie € 88.000 voordeel
Niet alle begrote uitgaven voor de digitale transformatie zijn al in 2024 gedaan en worden doorgeschoven naar 2025. In verband met lopende verplichtingen is het voorstel om het voordeel over te hevelen naar 2025.
Consultancy en advieskosten € 124.000 voordeel
De kosten voor het opstellen van een zerobased begroting worden niet zoals begroot in 2024 gemaakt maar in 2025. We stellen voor dit budget over te hevelen naar 2025.
Het overige verschil van ongeveer € 160.000 wordt door diverse afwijkingen op verschillende overheadposten veroorzaakt. Denk hierbij o.a. aan communicatie, portokosten en archiefbeheer.
7.6 Algemene baten en lasten € 221.000 nadeel
Onderuitputting € 500.000 nadeel
Onderuitputting is de inschatting dat we minder kosten of hogere opbrengsten hebben dan waarmee in eerste instantie rekening is gehouden in de begroting. De voordelen worden in de verschillende programma’s van de jaarrekening verantwoord en niet specifiek op deze post. Deze post is daarmee een nadeel en valt weg tegen de voordelen die elders in de jaarrekening worden verantwoord.
Per saldo heeft dit een positief effect voor de jaarrekening 2024.
Algemene Uitkering Gemeentefonds € 233.000 voordeel
Diverse ontvangen bijdragen zijn in beginsel als stelpost gereserveerd voor het betreffende specifieke doel in 2024. Nu duidelijk is dat er in 2024 géén beleid komt en deze middelen niet voor het betreffende specifieke doel ingezet worden, vallen deze vrij ten gunste van het jaarrekeningsaldo.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
7.7 Algemene dekkingsmiddelen € 1.337.000 voordeel
Toegerekende rente € 357.000 nadeel
Door een lager rente-omslagpercentage kunnen we minder rente toerekenen aan de taakvelden. Dus minder opbrengsten dan waarmee rekening is gehouden in de begroting. Het voordeel komt tot uitdrukking op alle andere beleidsvelden.
Proceskosten € 118.000 voordeel
Voordeel is met name veroorzaakt door minder beroepszaken en minder veroordelingen in de proceskosten. Tevens worden een aantal zaken nog in 2025 behandeld door de rechter. Een andere oorzaak die bijdraagt aan dit voordeel is dat de hoogte van de wettelijke proceskostenvergoedingen is verlaagd.
OZB Niet-Woningen (eigenaar + gebruiker) € 240.000 voordeel
De hogere opbrengsten zijn veroorzaakt door een combinatie van een hogere areaalontwikkeling dan verwacht en een hogere stijging van de WOZ-Waarde ontwikkeling dan verwacht.
Algemene Uitkering € 965.000 voordeel
Een voordeel van € 698.000 is het gevolg van de Decembercirculaire 2024. Het late tijdstip waarop deze middelen beschikbaar komen maakt dat deze veelal niet meer ingezet kunnen worden in het lopende jaar. Vandaar ook het voorstel bij de jaarrekening 2024 om een bedrag van € 224.000 over te hevelen naar 2025 middels resultaatbestemming. Aan de besteding van deze middelen in 2025 liggen vooralsnog géén concrete plannen. We zijn wel voornemens hiervoor plannen op te stellen en de middelen, voor deze specifieke doelen, in te zetten in 2025.
Verrekeningen uit voorgaande jaren (2021 t/m 2023) is een twee effect dat een voordeel oplevert van € 212.000. Het resterende deel is het gevolg van kleine verschuivingen in hoeveelheden en maatstaven bij de berekening van de Algemene Uitkering.
Toeristenbelasting € 152.000 voordeel
De hogere opbrengsten zijn veroorzaakt door meer toeristische overnachtingen in 2024, dan waarmee rekening is gehouden bij de begroting.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.