Gemeenschappelijke regelingen met eigen rechtspersoonlijkheid
- Verbonden partij
Veiligheidsregio Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Behartiging van de belangen van de 15 gemeenten binnen het gebied van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), handelend vanuit de taken en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Wet Veiligheidsregio's en de Wet Publieke gezondheid. Kenmerkend voor VRLN is dat naast Brandweer, Crisisbeheersing en de GHOR ook de GGD en Risk Factory onderdeel uitmaken van de
veiligheidsregio. Dit zorgt ervoor dat we Publieke Gezondheid en Veiligheid samenbrengen binnen één organisatie.Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
Een groot deel van de gemeentelijke verantwoordelijkheden op het terrein van Veiligheid en Publieke Gezondheid zijn conform de geldende wetgeving belegd bij de VRLN. Hiervoor betaalt Horst aan de Maas een gemeentelijke bijdrage. In 2024 bedroeg onze bijdrage aan de Veiligheidsregio € 5.644.542,00
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Elke vier jaren is Veiligheidsregio Limburg-Noord bij wet verplicht een nieuw beleidsplan te maken. Het beleidsplan geeft de strategische kaders waarbinnen de drie primaire processen Crisisbeheersing, Brandweer en GGD, ruimte hebben om zich te ontwikkelen en in te spelen op de veranderende omgeving.
In 2024 heeft het Algemeen Bestuur het Beleidsplan 2024-2027 vastgesteld.Organisatiebrede thema’s
In het Beleidsplan 2024-2027 is vastgelegd op welke organisatiebrede thema’s de Veiligheidsregio de komende jaren verder gaat ontwikkelen:- Interne continuïteit
- Grenzeloze samenwerking
- Relatie met de inwoners
- Adaptief vermogen van de organisatie
- Informatie en technologie
Veiligheid
Het onderdeel veiligheid binnen VRLN staat voor brandweerzorg en crisisbeheersing. Crisisbeheersing betreft de beheersing van (de dreiging van) een crisis of incident zoals branden, ongevallen en niet-fysieke incidenten die maatschappelijke impact kunnen hebben. Brandweerzorg betreft de taakuitvoering van de brandweer als organisatieonderdeel van de veiligheidsregio en zoals beschreven in de Wet veiligheidsregio’s. De ambities die in het Beleidsplan 2024-2027 zijn vastgelegd binnen het algemene onderdeel veiligheid zijn op de thema’s:- Vernieuwing onderwijs brandweer en crisisbeheersing
- Investeren in internationale samenwerking
- Gemeenschappelijke Meldkamer Limburg
Crisisbeheersing
Crisisbeheersing als proces heeft als hoofddoel om de negatieve gevolgen van een crisis zo veel als mogelijk te beperken. De multidisciplinaire crisisorganisatie is de responsorganisatie die na alarmering ad-hoc ontstaat. Hierin werken tal van crisispartners samen. Binnen het domein crisisbeheersing worden multidisciplinaire crisisbeheersing, GHOR-taken en de regionale voorbereiding van Bevolkingszorg uniform voorbereid en uitgevoerd.Eind 2020 presenteerde de evaluatiecommissie van de Wet veiligheidsregio’s een rapport waarin de contouren worden geschetst van een toekomstbestendige crisisbeheersing en brandweerzorg. De evaluatie vormde de basis voor de landelijke ontwikkelingen, waarbij gewerkt wordt aan één landelijk dekkend stelsel voor crisisbeheersing, aan de verbetering van de informatiepositie van veiligheidsregio’s en de inrichting van een landelijk informatie- en coördinatieknooppunt. VRLN heeft daarnaast een bestuurlijke visie op crisisbeheersing vastgesteld. De in het beleidsplan 2024-2027 verankerde inrichting van crisisbeheersing verwoordt de ambitie en zal samen met het in 2024 vastgestelde Regionaal Crisisplan 2024-2027 dat de multidisciplinaire crisisorganisatie beschrijft het antwoord zijn op deze ontwikkelingen.
Verdere ontwikkelingen vanuit GGD GHOR Nederland maar ook het zorgbeeld en de doorontwikkeling van ROAZ-plan (Regionaal Overleg Acute Zorg) maken dat het acute zorglandschap in beweging is. Meer dan ooit is samenwerking met de keten noodzakelijk om vroegtijdig risico’s en knelpunten te ontdekken. Per 1 juli 2024 is er een programmamanager Uniform Kwaliteitsniveau Bevolkingszorg gestart, in opdracht van het Veiligheidsberaad en in samenwerking met het Ministerie van Justitie en Veiligheid. De komende twee jaar gaat hij zich bezighouden met het verder professionaliseren van de kolom Bevolkingszorg.
Brandweer
Brandweer Limburg-Noord houdt zich op het gebied van brandweerzorg dagelijks bezig met preparatie, risicobeheersing en incidentbestrijding.
De afgelopen beleidsperiode is hard gewerkt om Brandweer Limburg-Noord door te ontwikkelen tot een organisatie met een vooruitstrevend repressief concept. Hierbij is zoveel mogelijk vastgehouden aan het visiedocument ‘Brandweer Limburg-Noord in 2030’.
De ambities die in het Beleidsplan 2024-2027 zijn vastgelegd binnen het onderdeel brandweer zien op de thema’s:- Vrijwilligheid
- Gegarandeerde brandweerzorg
- Maatschappelijke ontwikkelingen
- De vele kanten van personeel
- Robuustheid en slagkracht
- Huisvesting
GGD
Vanuit de Wet Publieke Gezondheid is de GGD verantwoordelijk voor een drietal taakgebieden:- Bewaken van de gezondheid
- Beschermen van de gezondheid
- Bevorderen van de gezondheid
Om aan bredere gezondheidsdoelen invulling te geven hebben gemeenten en verschillende zorgpartijen, waaronder de GGD, kaders afgesproken voor de komende jaren. Deze kaders liggen vast in het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond & Actief Leven Akkoord (GALA). Kort gezegd worden in het IZA de kaders gesteld om de zorg goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. En met het GALA wordt gebouwd aan het fundament voor een gerichte lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en sociale basis. De rol van de GGD is stevig verankerd in het GALA (kennis, advies en regie). In onze regio zijn deze afspraken door de GGD en regionale partners vertaald in het regiobeeld en regioplan Noord- en Midden-Limburg. In het manifest ‘Naar gelijke kansen op gezondheid’ zijn doelstellingen van de 15 regiogemeenten en de GGD vastgelegd. Integrale, gebiedsgerichte/lokale teams zijn inmiddels werkzaam met 1 centrale accounthouder voor de gemeente Horst aan de Maas. De GGD sluit hiermee aan bij de lokale beweging van IN! Horst aan de Maas (IJslands preventie model) waarbij 1 van de centrale leidende principes is dat er een focus ligt op het bereiken van iedereen.
In 2022 is de Visie GGD 2030 vastgesteld. Deze visie is het startpunt geweest voor het Beleidsplan 2024-2027. Om de visie 20230 te realiseren zijn in het Beleidsplan 2024-2027 de volgende ambities vastgelegd:
- Investeren in een nieuwe generatie
- Versterken van gezondheidsbescherming
- Informatie laten werken voor publieke gezondheid
- Publieke gezondheid en publieke veiligheid vanzelfsprekend verbonden
- Samenwerken aan een duurzame leefomgeving
Partner in de Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet is een gezamenlijke inspanning van verschillende partijen. Veiligheidsregio Limburg-Noord is één van deze partners: vanuit Brandweer Limburg Noord op het gebied van veiligheid en vanuit GGD Limburg-Noord op het gebied van gezondheid. In 2024 is de Veiligheidsregio betrokken geweest bij de voorbereidingen voor de Omgevingsvisie.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 8.014.000
€ 5.422.000
Vreemd vermogen
€ 32.363.000
€ 30.103.000
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
De jaarcijfers voor 2024 zijn nog niet bekend. Het EV en VV op 31 december 2024 komt uit de begroting 2025 en het resultaat boekjaar 2024 is nog niet bekend.
- Verbonden partij
Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach en Venlo
Doel (openbaar belang)
De vertegenwoordigers van overheden en Kamers van Koophandel bereiken in de Euregio overeenstemming over gezamenlijke Duits-Nederlandse projecten en stimuleren vervolgens de voortvarende uitvoering ervan. De Euregio adviseert over het belang van projecten in relatie tot de beschikbare subsidiegelden. Bij onderwerpen die het werkgebied overstijgen, vertegenwoordigt de Euregio Rijn-Maas-Noord haar leden naar andere euregio’s en naar overheden en instellingen op landelijk en Europees niveau.
Relatie met programma
Programma 5 Een toekomstbestendige en innovatieve economie
Bestuurlijk en financieel belang
De Euregio zet zich in voor:
- het bevorderen van de grensoverschrijdende samenwerking op de programmaonderdelen,
- het bevorderen van de ontwikkeling van de regio op het gebied van technologie, economie, innovatie en duurzaamheid,
- het grensoverschrijdend bevorderen van de integratie van inwoners,
- het behalen van subsidie voor projecten. Het budget is opgebouwd uit verschillende inkomsten. Het grootste deel bestaat uit kostenvergoedingen en subsidie van de Europese Unie, de deelstaat NRW en de provincie Limburg. Verder financieren de Duitse en Nederlandse leden een deel van het budget met hun bijdrage. De jaarlijkse contributie/bijdrage is € 6.880 (€ 3.440 per stem).
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Naast de periodieke Algemene ledenvergaderingen bestaat de Euregio Rijn-Maas-Noord uit verschillende commissies:
- commissie Government-to-Government,
- commissie Business-to-Business,
- commissie People-to-People en
- commissie INTERREG.
INTERREG stimuleert innovatieve en duurzame projecten die zich richten op het sterker maken van Europa. Denk aan meer innovatiekracht, een beter milieu en het verkleinen van de economische verschillen tussen regio’s en lidstaten onderling. De INTERREG periode V (2014-2020) biedt vooral kansen op regionaal en bovenregionaal niveau onder andere vanwege het gevraagde schaalniveau van projecten en initiatieven. De taak en opdracht van onze subsidiecoördinator is erop gericht aansluiting te vinden met de regio Venlo en kansen en mogelijkheden voor Horst aan de Maas te benutten. Ook wordt waar mogelijk de verbinding gemaakt met de bestuursopdracht over een nieuw afsprakenkader voor Internationale Zaken. Op basis van dit afsprakenkader wordt de regio Noord en Midden-Limburg ondersteund en geadviseerd over onze internationale positionering en het verkleinen van grensbarrières. De gemeente Venlo vult de ambtelijke ondersteuning hiervoor wordt ingevuld door gemeente Venlo.
01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 366.579
Vreemd vermogen
€ 559.582
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
De jaarcijfers voor 2024 zijn nog niet bekend, dus EV en VV per 31-12 en het resultaat 2024 is nog niet ingevuld.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West
Vestigingsplaats
Venray
Doel (openbaar belang)
Het uitvoeren van de (voormalige) Wet sociale werkvoorziening voor de gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray. Sinds 1 januari 2015 is de NLW een van de professionele partners bij het uitvoeren van de Participatiewet.
Relatie met programma
Programma 2 Een sterke sociale basis
Bestuurlijk en financieel belang
De gemeente heeft als bestuurder van het werkvoorzieningsschap zeggenschap over de inhoudelijke dienstverlening van de NLW-Groep NV en als aandeelhouder zeggenschap over de bedrijfseconomische aspecten van de NLW-groep NV. In 2024 bedroeg de bijdrage € 508.672.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
De colleges van Venray, Horst aan de Maas en Peel en Maas hebben in november 2024 ingestemd met het verder uitwerken van een vernieuwde samenwerking om inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt zo goed mogelijk te helpen. Hierbij zetten we in op lokale ontwikkelbedrijven voor de ondersteuning van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Het sociaal ontwikkelbedrijf NLW wordt op dit moment aangestuurd door de drie gemeenten in de zogenoemde Gemeenschappelijke Regeling (GR) NLW. Deze organisatiestructuur past niet meer bij de toekomstplannen. De colleges zijn dan ook van plan om de Gemeenschappelijke Regeling NLW op te heffen.
01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 67.000
€ 39.000
Vreemd vermogen
€ 6.081.000
€ 5.390.000
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
De jaarcijfers voor 2024 zijn nog niet bekend, dus EV en VV per 31-12 is op basis van de begrotingscijfers
- Verbonden partij
Districtelijke Bundeling Handhavingscapaciteit
Vestigingsplaats
Venray
Doel (openbaar belang)
Uitvoering geven aan:
1. omgevingsvergunningen milieu
2. toezicht en handhaving van milieu.
De algemene doelen van de GR zijn: versterken gezamenlijke daadkracht, bevordering integraal werken, ontwikkeling specifieke deskundigheden, vermindering van kwetsbaarheid, bevordering efficiënter werken en doelmatigheid handhaving. Dit doen we door versterking van de onafhankelijke functie van een team Handhaving.Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
Het college van de gemeente Horst aan de Maas heeft de gemeente Venray mandaat verleend voor de uitoefening van de toezichts- en handhavingsfunctie. Hierbij is wel vastgelegd dat het college van Horst aan de Maas eindverantwoordelijk blijft. Voor alle diensten is in 2024 € 351.404,18 (ex BTW) betaald aan Venray.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
De gemeenschappelijke regeling (GR) 'Districtelijke bundeling handhavingscapaciteit' is ingegaan per 1 april 2005 en is in oktober 2021 ontbonden. Tot en met 2024 wordt de samenwerking stapsgewijs afgebouwd. De GR houdt in dat de gemeente Venray als opdrachtnemer voor de gemeente Horst aan de Maas (opdrachtgever) zorgt voor de uitvoering van de toezicht- en handhavingstaken (TH) voor verschillende beleidsthema’s. Dat gebeurt op basis van een jaarlijks op te stellen uitvoeringsprogramma (kort: UP). De UP wordt verricht op basis van een jaarlijks af te sluiten dienstverleningsovereenkomst (DVO) afgesloten met de gemeente Venray over het niveau van de taakuitoefening. Per 1 januari 2025 is de GR conform afspraak ontbonden.
De toezicht- en handhavingstaken worden uitgevoerd op grond van een bestuurlijke prioritering. In het jaarlijks handhavingsuitvoeringsprogramma komen de taken, projecten, doelstellingen en de ingezette capaciteit gedetailleerder aan de orde. De bestuurlijke prioritering brengt een zogenaamd 'restrisico' met zich mee; bepaalde toezicht- en handhavingstaken worden niet of in mindere mate uitgevoerd.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
Er is bij deze verbonden partij geen sprake van eigen dan wel vreemd vermogen.
- Verbonden partij
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venray
Doel (openbaar belang)
De MGR is opgericht om de samenwerking rond inkoop en contractering in het sociaal domein in Noord-Limburg vorm te geven. De samenwerking bevat sinds de start per 1 november 2014 de module 1 ‘opdrachtgeven in het sociaal domein’ die is gericht op het gezamenlijk inkopen van de maatwerkvoorzieningen in het sociaal domein (Wmo, Jeugdwet en Participatiewet). Sinds 2022 is er een tweede module aan de MGR toegevoegd: Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Preventie & Bemoeizorg. Hieraan nemen niet alleen de gemeenten van Noord-Limburg maar ook de gemeenten van Midden-Limburg deel.
Relatie met programma
Programma 2, een sterke sociale basis
Bestuurlijk en financieel belang
Aan module 1 van de MGR doen de gemeenten Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Venray mee. Aan Module 2 doen naast de gemeenten van Noord-Limburg ook de gemeenten uit Midden-Limburg mee (Leudal, Nederweert, Weert, Roermond, Roerdalen, Echt-Susteren en Maasgouw). De MGR is een uitvoerende organisatie die haar opdrachten ontvangt van de deelnemende gemeenten. Deelnemende gemeenten zijn verantwoordelijk voor beleid en toegang. De MGR is verantwoordelijk voor contractering, contractmanagement, regionale monitoring en (op onderdelen) financiering van gecontracteerde zorgaanbieders (bijvoorbeeld bij Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen). De invulling van werkzaamheden en taakverdeling vindt in nauwe samenspraak met de gemeenten plaats. De wethouder Sociaal Domein van Horst aan de Maas maakt deel uit van het Algemeen Bestuur van de MGR.
De begroting van de MGR bevat bij module 1 uitsluitend bedrijfsvoeringskosten, voornamelijk personeelskosten. De deelnemende gemeenten betalen jaarlijks een bijdrage naar rato van het inwoneraantal op 1 januari van het jaar t-1. De bijdrage van Horst aan de Maas voor 2024 aan de uitvoeringskosten van module 1 bedroeg € 293.558. De kosten bij module 2 bevatten ook uitvoeringslasten en deze kwamen voor Horst aan de Maas in 2023 uit op € 30.628.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Het jaar 2024 was het tweede uitvoeringsjaar van het Uitvoeringsplan MGR 2023 - 2025 en heeft in het teken gestaan van het verder bouwen aan het vertrouwen in de MGR, een eenduidige samenwerking tussen gemeenten en MGR en het verder vormgeven van de regionale monitoring en effectief datagebruik. Verder zijn de huidige raamovereenkomsten (sociaal domein breed) geëvalueerd en is het proces opgestart om te komen tot nieuwe contractering dan wel verlenging van de overeenkomsten (gericht op 2026 en verder). In dat kader is ook tariefonderzoek uitgevoerd om te komen tot reële tarieven voor de gevraagde zorg & ondersteuning.
De MGR zelf heeft geen weerstandsvermogen en heeft geen substantiële reserves om risico’s af te dekken. De begroting is taakstellend, dreigen er overschrijdingen dan wordt in eerste instantie gezocht naar een oplossing binnen de begroting. Het rekeningsaldo van de MGR wordt afgerekend met de deelnemende gemeenten. Wanneer er sprake is van een overschot, dan wordt dat terugbetaald aan de gemeenten. Bij een tekort moeten de deelnemende gemeenten dit aanvullen.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 275.000
Vreemd vermogen
€ 14.217.836
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
De jaarcijfers voor 2024 zijn nog niet bekend, dus EV en VV per 31-12 en het resultaat 2024 is nog niet ingevuld.
- Verbonden partij
Regionale uitvoeringsdienst
Vestigingsplaats
-
Doel (openbaar belang)
Het doel is uitvoering te geven aan:
- omgevingsvergunningen milieu en
- toezicht en handhaving op het gebied van milieu.
Relatie met programma
Programma 4, Duurzaam Horst aan de Maas
Bestuurlijk en financieel belang
Het Bestuurlijk Overleg (BO), waarin alle deelnemende gemeenten en de provincie zijn vertegenwoordigd, vormt het bestuur van de RUD Limburg-Noord. Namens Horst aan de Maas is de portefeuillehouder Ruimtelijke Ordening lid van het bestuur. Het bestuur stelt het regionaal uitvoeringsprogramma (RUP), de bestuursovereenkomst (BO) en de dienstverlenings-overeenkomst (DVO) op. Ambtelijke afstemming vindt plaats in lijnmanagersoverleg (LMO).
De bijdrage aan de RUD in 2024 bedroeg € 169.585,-.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Regionale Uitvoeringsdienst Limburg-Noord
Per 1 december 2017 is, na een intensief voortraject, de RUD Limburg-Noord als Gemeenschappelijke Regeling van start gegaan. De RUD staat onder leiding van een directeur. Deze, samen met het coördinatiecentrum, zijn gehuisvest in Roermond. De essentie van de netwerk-RUD, waarbij het personeel in dienst blijft bij de partners, is tot op heden overeind gebleven. De exploitatiekosten van de RUD LN worden uit de reguliere bijdrages betaald.Commissie van Aartsen
De commissie van Aartsen heeft in 2021 een rapport uitgebracht over de toekomst van alle regionale omgevingsdiensten. In het rapport staat dat de onafhankelijkheid van de omgevingsdiensten bij het uitvoeren van hun taak ten onrechte ondergeschikt gemaakt is aan nabijheid bij het bevoegd gezag. Daarnaast zijn de omgevingsdiensten ‘onvoldoende robuust’ om hun toezichtsrol goed op te pakken en kampen ze met een te divers takenpakket. Daardoor komt een regionale handhavingsstrategie volgens de commissie niet van de grond. De aanbevelingen van de commissie Van Aartsen zijn enerzijds een steun in de rug om de ingezette verbetering bij de RUD met doortastendheid op te pakken. Anderzijds schuren de aanbevelingen met het karakter van een netwerk-RUD.Plan van aanpak
In 2024 heeft het Algemeen Bestuur van de RUD een plan van aanpak opgesteld dat het eerdere plan "Schouders eronder (2020)" vervangt en aangeeft hoe de voorgestelde maatregelen van Van Aartsen worden vertaald naar onze netwerkorganisatie. Dit nieuwe plan van aanpak vormde een integraal kader voor de meerjarige doorontwikkeling van de RUD LN tot een Omgevingsdienst die in alle opzichte de resultaten levert die van Omgevingsdienst worden gevraagd en een robuuste Omgevingsdienst is als het gaat om de inzet van middelen voor de doelen en uitdagingen die onze regio en gemeente kennen. Eind 2024 heeft het ministerie aangegeven dat dit plan niet voldoet aan de robuustheidscriteria die zij aan de Omgevingsdiensten (landelijk) stelt.(Nieuwe) Omgevingsdienst Noord- en Midden Limburg per 1 april 2026
In 2025 starten we daarom met het opstellen van een bedrijfsplan om zodoende alsnog te komen tot een construct dat voldoet aan de vereisten (uiterlijk 1 april 2026).
Voor de uitvoering van het plan zijn incidenteel extra middelen nodig per deelnemende gemeente. De exacte financiële impact is nog niet bekend.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 721.000
€ 135.000
Vreemd vermogen
€ 1.673.000
€ 1.180.000
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Omnibuzz
Vestigingsplaats
Sittard
Doel (openbaar belang)
Het realiseren van een integraal betaalbaar, kwalitatief en toekomstbestendig doelgroepenvervoer dat goed aansluit op het openbaar vervoer en waar gemeenten zeggenschap over hebben.
Relatie met programma
Programma 2 Een sterke sociale basis
Bestuurlijk en financieel belang
De wethouder verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer neemt deel in het dagelijks en algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz.
Alle Limburgse gemeenten zijn deelnemer in de GR en dragen samen de bedrijfskosten. In 2024 was de bijdrage aan Omnibuzz € 678.358.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Activiteiten en beleid/ koers Omnibuzz passen in de doelstellingen van de gemeenten zoals vastgesteld in de GR en het goedgekeurde bedrijfsplan. Zie genoemd doel (boven).
De ambities van Omnibuzz zijn:- Het kantelen van vervoer en OV-gebruik stimuleren
- Het efficiënter organiseren van doelgroepenvervoer
- Omnibuzz als slimme organisatie
Hier is middels verschillende ontwikkelingen in 2024 op ingezet.
01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 3.005.099
€ 1.422.744
Vreemd vermogen
€ 4.490.067
€ 7.608.110
Resultaat boekjaar
€ -631.104
Toelichting op de financiën
De jaarcijfers voor 2024 zijn nog niet definitief bekend, dus EV en VV per 31-12 en het resultaat 2024 is gebaseerd op de concept jaarrekening.
Coöperaties/ vennootschappen
- Verbonden partij
Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Ontwikkeling agrofood, maakindustrie en logistiek in een groenstructuur
Relatie met programma
Programma 5 Een toekomstbestendige en innovatieve economie
Bestuurlijk en financieel belang
De wethouder Economische Zaken vertegenwoordigt het college als aandeelhouder in de BV. De exploitatie heeft een verwacht eindsaldo van € 82 miljoen in 2037. Dit eindresultaat heeft alleen betrekking op de grondexploitatie, die in 2024 zal worden bijgesteld. Er is sprake van verschil in hoogte van de investering per partij en daarmee verschil in risico in het project. Voor Horst aan de Maas is er sprake van een deelneming van 8,3%. Bij de financiële activa op de balans zijn de kapitaalverstrekking van € 2.450.000 en de langlopende vordering tot 2040 van € 1.379.000 verantwoord. Hierop wordt niet afgeschreven. Van ons ingebrachte vermogen hebben we in 2022 € 2,158 miljoen terug ontvangen vanwege de overliquiditeit van het ontwikkelbedrijf.
Voor de inbreng van het eigen vermogen zal de gemeente jaarlijks een rendement van 2% uitgekeerd krijgen. De kapitaallasten van de hiervoor genoemde geactiveerde gemeentelijke bijdrage worden gedekt uit dit rendement.
Daarnaast stelt de gemeente Horst aan de Maas een vaste geldlening ( € 10,5 miljoen) en indien nodig een flexibele geldlening (max. € 3,6 miljoen) ter beschikking met een jaarlijkse rendementsvergoeding van tussen de 3,13% en 3,48%.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Het Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo is verantwoordelijk voor de gebiedsontwikkeling Klavertje 4 met als aandeelhouders de provincie Limburg en de gemeenten Horst aan de Maas, Venlo en Venray.
De grondverkoop is voortvarend verlopen met name aan de logistieke sector. De belangstelling uit de sectoren agrofood en maakindustrie neemt gestaag toe. De bedrijfsexploitatieperiode loopt vooralsnog tot 2037, maar zal door onderstaande ontwikkelingen moeten worden verlengd.
Er is sprake van een maatschappelijk en politieke discussie over de invulling van de resterende gronden. Vanuit het college en de raad wordt nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het aantrekken van bedrijven uit de sectoren agrofood en maakindustrie. Aangezien deze sectoren om kleinere kavels vragen dan logistieke bedrijven wordt in de toekomstige bestemmingsplannen meer rekening gehouden met de mogelijkheid van kleinschalige verkaveling. Ook kunnen er knelpunten optreden m.b.t. stikstof en energie-aansluitingen.
Tijdig beschikbare planvoorraad vormt in de toekomst een knelpunt.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 61.349.671
Vreemd vermogen
€ 87.547.755
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
De jaarcijfers voor 2024 zijn nog niet bekend, dus EV en VV per 31-12 en het resultaat 2024 is nog niet ingevuld.
- Verbonden partij
Dimpact
Vestigingsplaats
Enschede
Doel (openbaar belang)
De coöperatieve vereniging Dimpact werkt aan de publieke digitale dienstverlening van morgen. Dit doen zij door samen te innoveren, kennis te delen en gezamenlijk digitale applicaties te ontwikkelen en beheren voor digitale dienstverlening.
Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
Dimpact vertegenwoordigt 43 gemeenten en ruim 3 miljoen inwoners. Het hoogste orgaan in de vereniging is de Algemene Ledenvergadering (ALV). De portefeuillehouder dienstverlening is lid van de ALV.
De jaarlijkse bijdrage aan Dimpact is afhankelijk van de diensten die de gemeente bij Dimpact afneemt. Per dienst is het tarief opgebouwd uit de werkelijke kosten voor de dienst + vast bedrag per gemeente voor doorontwikkelen van de dienst + verenigingskosten. De verenigingskosten bestaan uit de direct toerekenbare kosten voor de inzet van het regiebureau van de vereniging. Het regiebureau zorgt voor samenwerking van de deelnemende gemeenten en is contactpersoon voor en met de leverancier van de dienst. Voor de verenigingskosten geldt een minimaal tarief van € 6.000. Het voorstel voor de tarieven voor de diensten stellen de afnemende gemeenten samen met het regiebureau vast. De ALV stelt de tarieven vast.
In 2024 heeft gemeente Horst aan de Maas de volgende diensten afgenomen: Open Formulieren, Open Online en de Burgerzakenmodule.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Dimpact realiseert tot en met 2025 een vernieuwing van het dienstverleningsplatform voor ongeveer 30 gemeenten. Dit vervangt het huidige platform. Horst aan de Maas gebruikt dit platform niet. In 2024 hebben de eerste gemeenten het nieuwe platform in gebruik genomen. Na 2025 kunnen ook andere Dimpact-gemeenten gebruik gaan maken van onderdelen van dit platform. Horst aan de Maas gebruikt al onderdelen van het nieuwe platform (Open Formulieren, Open Online) en profiteert van de ontwikkelingen die voor de vervanging zijn gerealiseerd.
In 2024 hebben we input geleverd aan het nieuwe strategische kader 2025. In 2025 wordt dit nieuwe kader voorgelegd aan de Algemene ledenvergadering van Dimpact.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 2.991.464
€ 702.863
Vreemd vermogen
€ 4.586.524
€ 7.566.777
Resultaat boekjaar
€ -2.288.601
Toelichting op de financiën
Overige verbonden partijen (partijen zonder rechtspersoonlijkheid)
- Verbonden partij
Banenplein Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
De samenwerking heeft tot doel het terugdringen van de kosten van externe inhuur en het versterken van de onderlinge samenwerking op het gebied van de inhuur van flexibele arbeid en payroll dienstverlening. Bovendien heeft de samenwerking het doel om de regionale arbeidsmarktpositie te bevorderen.
Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
De stuurgroep Banenplein Limburg, bestaat uit HRM-vertegenwoordigers van de 7 Noord-Limburgse gemeenten (exclusief Mook en Middelaar), de Veiligheidsregio, Weert en Nederweert.De stuurgroep Banenplein Limburg, bestaat uit HRM-vertegenwoordigers van de 7 Noord-Limburgse gemeenten (exclusief Mook en Middelaar), de Veiligheidsregio, Weert en Nederweert.
De stuurgroep behartigt de gezamenlijke belangen van deelnemers op het gebied van inhuur flexibele arbeid en Payroll dienstverlening alsmede de doorontwikkeling van bijbehorende applicaties en HR-activiteiten. Partijen streven er naar de regio een betere positie op de arbeidsmarkt te geven. De doorontwikkeling van de website www.BanenpleinLimburg.nl is hier een voorbeeld van.
De gelden die worden ingezet voor de samenwerking Banenplein Limburg worden gegenereerd vanuit de overeenkomsten die deelnemers hebben gesloten via een regionale aanbesteding met de collectieve opdrachtnemer op het gebied van Inhuur flexibele arbeid en Payroll dienstverlening.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In 2023 is er een volledig hernieuwde site van Banenplein gekomen. In 2024 is de focus gelegd op het verbeteren van de naamsbekendheid op regionaal en nationaal niveau. Daarnaast hebben we in 2024 een aanbestedingstraject doorlopen voor de externe inhuur.
01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 253.923
€ 0
Vreemd vermogen
€ 70.409
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
De jaarcijfers voor 2024 zijn nog niet bekend, dus EV en VV per 31-12 en het resultaat 2024 is nog niet ingevuld.
- Verbonden partij
Regio Noord-Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Economische structuurversterking en brede welvaart inwoners en bedrijven.
Relatie met programma
Programma 5 Een toekomstbestendige en innovatieve economie
Bestuurlijk en financieel belang
Regionale samenwerking is nodig voor een bestuurlijk krachtige regio.
Voor de regiobegroting stelt iedere gemeente een jaarlijkse algemene bijdrage beschikbaar. In 2024 is een algemene bijdrage van € 209.088 betaald. De middelen van de regiobegroting worden beschikbaar gesteld voor het regiobureau om uitvoering te kunnen geven aan de regionale strategische visie, de Investeringsagenda en de Regio Deal. Ook gaat er een bijdrage naar het regionale Innovatiefonds. De bijdrage voor het innovatiefonds bedroeg in 2024 € 55.873Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In 2024 is de 6e projectenvelop Investeringsagenda vastgesteld. Daarmee zijn de middelen van de Investeringsagenda besteed. Toekomstige opgaven voor de regio zijn in beeld gebracht in een nieuw uitvoeringsprogramma voor 2024-2027.
Een nieuwe Regio Deal is toegekend door het Rijk. Het Rijk stelt een bijdrage van € 10 miljoen beschikbaar voor de periode 2025-2028; de provincie en de regio stellen dit bedrag ook gezamenlijk beschikbaar. De nieuwe Regio Deal is toegekend voor realisatie van doelstellingen betrekking hebbend op de opgaven Doorontwikkelen kennisecosysteem & duurzaam ondernemen, Talent aantrekken behouden & ontwikkelen, Vitale gemeenschappen & positieve gezondheid en Veiligheid.
Daarnaast is er een advies uitgebracht met betrekking tot de regionale samenwerkingsvorm (bureau &Van de Laar), zal de regionale strategische visie worden geactualiseerd en zal meer aandacht zijn voor de samenwerkingscultuur. Concrete voorstellen hiervoor worden in het 1e halfjaar 2025 verder uitgewerkt.
Er wordt daarnaast verder ingezet op contacten met Provincie Limburg en het Rijk om de opgaven voor Noord-Limburg goed in beeld te brengen en kansen gezamenlijk op te pakken.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 551.498
Vreemd vermogen
€ 7.769.548
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
De jaarcijfers voor 2024 zijn nog niet bekend, dus EV en VV per 31-12 en het resultaat 2024 is nog niet ingevuld.
- Verbonden partij
Zorgveiligheidshuis
Vestigingsplaats
Horst
Doel (openbaar belang)
Het ZVH biedt ondersteuning op het gebied van zorg, veiligheid en welzijn. Doordat het ZVH alle specifieke expertises op gebied van strafrecht en zorg verenigt, kan het situaties rondom burgers snel en effectief stabiliseren en herstellen.
Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
Het Zorg- en Veiligheidshuis Noord-Limburg (ZVHNL) is een samenwerkingsverband. Sinds medio 2021 fungeert gemeente Horst aan de Maas als beheergemeente van het zorgveiligheidshuis. Hiervoor ontvangt onze gemeente afhankelijk van de afgenomen faciliteiten/ondersteuning door het ZVH, een beheervergoeding. Voor 2024 was deze beheervergoeding c.a. €150.000,- De bijdrage van ons aan het zorgveiligheidshuis voor 2024 bedroeg € 74.584.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Het jaar 2024 heeft in het teken gestaan van het vervullen van de wettelijke taken. Vanuit het landelijke kader vervult een ZVHNL twee functies, namelijk:
- Het behandelen van complexe casuïstiek.
- Het (strategisch) adviseren van lokale bestuurders en ketenpartners ten aanzien van lokale gebiedsgebonden problematiek.
Deze twee functies zijn in Noord-Limburg vertaald naar de volgende 3 taken voor het ZVHNL:
- Procesregie in complexe casuïstiek om ernstige overlast en criminaliteit te bestrijden.
- Informatieknooppunt en het zijn van vraagbaak in complexe casuïstiek
- Signaleren van trends en ontwikkelingen, zodat gemeenten en samenwerkingspartners hun beleid hierop kunnen ontwikkelen of eventueel aanpassen.
In het jaar 2024 is gekeken naar de kern en plustaken van het ZVHNL.
01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Regionaal Mobiliteitsoverleg Noord-Limburg - Trendsportal
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Het streven naar een betrouwbaar, vlot, veilig en duurzaam vervoer van mensen en goederen door een gericht aanbod van mobiliteitsvoorzieningen en door een efficiënt gebruik van deze vervoersvoorzieningen door burgers en bedrijven. Te bereiken door onder meer:
- het gezamenlijk voeren van een regionaal verkeers- en vervoerbeleid
- het hebben en uitdragen van één gezamenlijk beeld in NoordLimburg over de ontwikkeling van de mobiliteitsvoorzieningen op nationaal, provinciaal en regionaal niveau;
- het hebben en uitvoeren van één gezamenlijk mobiliteitsprogramma op regionaal niveau;
- Het verbeteren van de ruimtelijke economische bereikbaarheid.
Relatie met programma
Programma 1 Vitale kernen
Bestuurlijk en financieel belang
Trendsportal is een samenwerkingsverband van de gemeenten Mook en Middelaar, Gennep, Bergen, Venray, Venlo, Horst aan de Maas, Peel en Maas en Beesel.Trendsportal in het vervolg van het RMO-Noord Limburg en kent zowel een ambtelijk als een bestuurlijk overleg over regionale onderwerpen. Er is niet alleen overleg tussen de bestuurders van de deelnemende gemeenten gezamenlijk, maar ook vanuit de regio met partijen die op één of andere manier op het terrein van mobiliteit werkzaam zijn (zoals Provincie Limburg, Ministerie I&W, Rijkswaterstaat, Arriva, goederenvervoerders, logistieke dienstverleners, TLN, EVO, politie) dan wel daar een belang hebben (zoals onderwijsinstellingen, werkgevers, MKB, LLTB). De bijdrage van gemeente Horst aan de Maas voor 2024 bedroeg € 62.665.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In de afgelopen jaren is het RMO doorontwikkeld in Trendsportal. Er zijn regionale doelstellingen opgesteld en vastgesteld door alle deelnemende gemeenten. De strategische agenda die hier uit voortvloeit, borgt dat gemeenten gezamenlijk in dezelfde richting werken en is tevens basis voor subsidieverstrekking. Daarnaast maakt Trensportal gebruik van een jaarprogramma. Dit jaarprogramma bevat projecten die gekoppeld zijn aan de doelen en doelstellingen van Trendsportal en de deelnemende gemeenten. De projecten van 2024 vermelden we in de jaarpublicatie 2024 welke in het voorjaar van 2025 gepubliceerd wordt.
01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 189.747
€ 1.928.290
Vreemd vermogen
€ 2.730.996
€ 1.935.653
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Waterpanel Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Samenwerking op het gebied van water, klimaatadaptatie en riolering.
Verhoging Kwaliteit, Vermindering Kwetsbaarheid, Besparing op Kosten en Verbetering Klantgerichtheid zijn leidende principes in deze samenwerking.Relatie met programma
Programma 4 Duurzaam Horst aan de Maas
Bestuurlijk en financieel belang
Waterpanel Noord is een samenwerkingsverband van de vijftien gemeenten in Noord- en MiddenLimburg, het Waterschap Limburg, het Waterschapsbedrijf en de Waterleidingmaatschappij Limburg. Er worden gezamenlijk projecten en onderzoeken uitgevoerd om aan de eerder genoemde doelstellingen te voldoen. Het streven is om kosten en bijdragen van de partners zijn ieder jaar in evenwicht te houden, dit op basis van een meerjarige begroting. Waterpanel Noord heeft geen eigen vermogen en kent geen resultaat in termen van winst en verlies. Mee- en tegenvallers worden onderling verrekend. De bijdrage van Horst aan de Maas aan Waterpanel Noord voor 2024 bedroeg € 43.055,-
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In de samenwerking zijn regionale beleidskaders vastgesteld en onderzoeken en projecten uitgevoerd.
Te noemen zijn het opstellen van een nieuw Waterketenplan met diverse projecten, het uitvoeren van een nieuwe regionale Stresstest voor klimaatadaptatie en het gezamenlijk aanvragen van subsidie voor projecten.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
Waterpanel Noord is geen gemeenschappelijke regeling maar een samenwerkingsverband met een gezamenlijke begroting. Er is geen sprake van eigen of vreemd vermogen en een resultaat.
- Verbonden partij
Centrumregeling RES NML
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
De deelnemers binnen de Regionale Energie Strategie Noord- en Midden- Limburg werken samen om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen conform de afspraken uit het Nationaal Klimaatakkoord. De samenwerking is daarbij gericht op het gezamenlijk maken en uitvoeren van regionale afspraken over duurzame energie, (niet-fossiele) warmtebronnen en energiebesparing.
Relatie met programma
Programma 4 Duurzaam Horst aan de Maas
Bestuurlijk en financieel belang
De Regionale Energie Strategie Noord- en Midden Limburg is een samenwerkingsverband van de vijftien gemeenten in Noord- en MiddenLimburg, het Waterschap Limburg, hen de Provincie Limburg. Gemeente Venlo fungeert hierbij als centrumgemeente
De portefeuillehouder Duurzaamheid neemt deel aan het portefeuillehoudersoverleg van de RES NML. In dit overleg wordt oa de gezamenlijke strategische koers bepaald en wordt besluitvorming over het regionale energiebeleid voorbereid.
De in 2024 betaalde bijdrage van Horst aan de Maas aan de RES NML is € 2,60 per inwoner.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Om de uitdagingen binnen de Regionale Energiestrategie Noord- en Midden Limburg (RES NML) de komende jaren het hoofd te kunnen bieden is een gelijkwaardige en continue samenwerking cruciaal. Per 1 januari 2024 is hiervoor de Centrumregeling Regionale Energie Strategie Noord- en Midden Limburg opgericht.
01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Samenwerking Gemeenschappelijke Informatievoorziening VTH Limburg (SGIV)
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Behartiging van de belangen van de 15 gemeenten binnen het gebied van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), handelend vanuit de taken en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Wet Veiligheidsregio's en de Wet Publieke gezondheid. Kenmerkend voor VRLN is dat naast Brandweer, Crisisbeheersing en de GHOR ook de GGD en Risk Factory onderdeel uitmaken van de
veiligheidsregio. Dit zorgt ervoor dat we Publieke Gezondheid en Veiligheid samenbrengen binnen één organisatie.Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
Een groot deel van de gemeentelijke verantwoordelijkheden op het terrein van Veiligheid en Publieke Gezondheid zijn conform de geldende wetgeving belegd bij de VRLN. Hiervoor betaalt Horst aan de Maas een gemeentelijke bijdrage. In 2024 bedroeg onze bijdrage aan de Veiligheidsregio € 5.644.542,00
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Elke vier jaren is Veiligheidsregio Limburg-Noord bij wet verplicht een nieuw beleidsplan te maken. Het beleidsplan geeft de strategische kaders waarbinnen de drie primaire processen Crisisbeheersing, Brandweer en GGD, ruimte hebben om zich te ontwikkelen en in te spelen op de veranderende omgeving.
In 2024 heeft het Algemeen Bestuur het Beleidsplan 2024-2027 vastgesteld.Organisatiebrede thema’s
In het Beleidsplan 2024-2027 is vastgelegd op welke organisatiebrede thema’s de Veiligheidsregio de komende jaren verder gaat ontwikkelen:- Interne continuïteit
- Grenzeloze samenwerking
- Relatie met de inwoners
- Adaptief vermogen van de organisatie
- Informatie en technologie
Veiligheid
Het onderdeel veiligheid binnen VRLN staat voor brandweerzorg en crisisbeheersing. Crisisbeheersing betreft de beheersing van (de dreiging van) een crisis of incident zoals branden, ongevallen en niet-fysieke incidenten die maatschappelijke impact kunnen hebben. Brandweerzorg betreft de taakuitvoering van de brandweer als organisatieonderdeel van de veiligheidsregio en zoals beschreven in de Wet veiligheidsregio’s. De ambities die in het Beleidsplan 2024-2027 zijn vastgelegd binnen het algemene onderdeel veiligheid zijn op de thema’s:- Vernieuwing onderwijs brandweer en crisisbeheersing
- Investeren in internationale samenwerking
- Gemeenschappelijke Meldkamer Limburg
Crisisbeheersing
Crisisbeheersing als proces heeft als hoofddoel om de negatieve gevolgen van een crisis zo veel als mogelijk te beperken. De multidisciplinaire crisisorganisatie is de responsorganisatie die na alarmering ad-hoc ontstaat. Hierin werken tal van crisispartners samen. Binnen het domein crisisbeheersing worden multidisciplinaire crisisbeheersing, GHOR-taken en de regionale voorbereiding van Bevolkingszorg uniform voorbereid en uitgevoerd.Eind 2020 presenteerde de evaluatiecommissie van de Wet veiligheidsregio’s een rapport waarin de contouren worden geschetst van een toekomstbestendige crisisbeheersing en brandweerzorg. De evaluatie vormde de basis voor de landelijke ontwikkelingen, waarbij gewerkt wordt aan één landelijk dekkend stelsel voor crisisbeheersing, aan de verbetering van de informatiepositie van veiligheidsregio’s en de inrichting van een landelijk informatie- en coördinatieknooppunt. VRLN heeft daarnaast een bestuurlijke visie op crisisbeheersing vastgesteld. De in het beleidsplan 2024-2027 verankerde inrichting van crisisbeheersing verwoordt de ambitie en zal samen met het in 2024 vastgestelde Regionaal Crisisplan 2024-2027 dat de multidisciplinaire crisisorganisatie beschrijft het antwoord zijn op deze ontwikkelingen.
Verdere ontwikkelingen vanuit GGD GHOR Nederland maar ook het zorgbeeld en de doorontwikkeling van ROAZ-plan (Regionaal Overleg Acute Zorg) maken dat het acute zorglandschap in beweging is. Meer dan ooit is samenwerking met de keten noodzakelijk om vroegtijdig risico’s en knelpunten te ontdekken. Per 1 juli 2024 is er een programmamanager Uniform Kwaliteitsniveau Bevolkingszorg gestart, in opdracht van het Veiligheidsberaad en in samenwerking met het Ministerie van Justitie en Veiligheid. De komende twee jaar gaat hij zich bezighouden met het verder professionaliseren van de kolom Bevolkingszorg.
Brandweer
Brandweer Limburg-Noord houdt zich op het gebied van brandweerzorg dagelijks bezig met preparatie, risicobeheersing en incidentbestrijding.
De afgelopen beleidsperiode is hard gewerkt om Brandweer Limburg-Noord door te ontwikkelen tot een organisatie met een vooruitstrevend repressief concept. Hierbij is zoveel mogelijk vastgehouden aan het visiedocument ‘Brandweer Limburg-Noord in 2030’.
De ambities die in het Beleidsplan 2024-2027 zijn vastgelegd binnen het onderdeel brandweer zien op de thema’s:- Vrijwilligheid
- Gegarandeerde brandweerzorg
- Maatschappelijke ontwikkelingen
- De vele kanten van personeel
- Robuustheid en slagkracht
- Huisvesting
GGD
Vanuit de Wet Publieke Gezondheid is de GGD verantwoordelijk voor een drietal taakgebieden:- Bewaken van de gezondheid
- Beschermen van de gezondheid
- Bevorderen van de gezondheid
Om aan bredere gezondheidsdoelen invulling te geven hebben gemeenten en verschillende zorgpartijen, waaronder de GGD, kaders afgesproken voor de komende jaren. Deze kaders liggen vast in het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond & Actief Leven Akkoord (GALA). Kort gezegd worden in het IZA de kaders gesteld om de zorg goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. En met het GALA wordt gebouwd aan het fundament voor een gerichte lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en sociale basis. De rol van de GGD is stevig verankerd in het GALA (kennis, advies en regie). In onze regio zijn deze afspraken door de GGD en regionale partners vertaald in het regiobeeld en regioplan Noord- en Midden-Limburg. In het manifest ‘Naar gelijke kansen op gezondheid’ zijn doelstellingen van de 15 regiogemeenten en de GGD vastgelegd. Integrale, gebiedsgerichte/lokale teams zijn inmiddels werkzaam met 1 centrale accounthouder voor de gemeente Horst aan de Maas. De GGD sluit hiermee aan bij de lokale beweging van IN! Horst aan de Maas (IJslands preventie model) waarbij 1 van de centrale leidende principes is dat er een focus ligt op het bereiken van iedereen.
In 2022 is de Visie GGD 2030 vastgesteld. Deze visie is het startpunt geweest voor het Beleidsplan 2024-2027. Om de visie 20230 te realiseren zijn in het Beleidsplan 2024-2027 de volgende ambities vastgelegd:
- Investeren in een nieuwe generatie
- Versterken van gezondheidsbescherming
- Informatie laten werken voor publieke gezondheid
- Publieke gezondheid en publieke veiligheid vanzelfsprekend verbonden
- Samenwerken aan een duurzame leefomgeving
Partner in de Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet is een gezamenlijke inspanning van verschillende partijen. Veiligheidsregio Limburg-Noord is één van deze partners: vanuit Brandweer Limburg Noord op het gebied van veiligheid en vanuit GGD Limburg-Noord op het gebied van gezondheid. In 2024 is de Veiligheidsregio betrokken geweest bij de voorbereidingen voor de Omgevingsvisie.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 8.014.000
€ 5.422.000
Vreemd vermogen
€ 32.363.000
€ 30.103.000
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
De jaarcijfers voor 2024 zijn nog niet bekend. Het EV en VV op 31 december 2024 komt uit de begroting 2025 en het resultaat boekjaar 2024 is nog niet bekend.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling Maasveren Limburg Noord
Vestigingsplaats
Horst aan de Maas
Doel (openbaar belang)
Het in stand houden van een vijftal veerverbindingen over de Maas.
Relatie met programma
Programma 1 Vitale kernen
Bestuurlijk en financieel belang
Vanuit de centrumgemeente is de wethouder van Horst aan de Maas voorzitter van het portefeuillehouders-overleg GR Maasveren Limburg-Noord. Daarmee is het college aanspreekbaar op de manier waarop de exploitatie van de Maasveren wordt ingevuld. Er zijn geen bestuursbevoegdheden overgedragen aan de Gemeenschappelijke Regeling. De colleges c.q. raden (in het geval van begroting en jaarrekening) van de aangesloten gemeenten (Beesel, Venlo, Peel en Maas en Horst aan de Maas) blijven daarmee bevoegd voor het nemen van besluiten of wijzigingen die de regeling aangaan.
De exploitatie van de Maasveren brengt geen kosten met zich mee voor de individuele gemeenten. De lasten worden gedekt door de baten.
Een eventueel tekort of overschot wordt verrekend met de rekening courant van de Maasveren.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In 2024 is een start gemaakt met het revitaliseren van zeven veerstoepen. De veerstoepen waren zwaar beschadigd door de verschillende hoogwater periodes die er in de afgelopen jaren zijn geweest. Inmiddels zijn er vijf van de zeven veerstoepen gerealiseerd en pakken we de laatste twee veerstoepen na de hoogwaterperiode van 2025 aan.
01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 2.055.227
Vreemd vermogen
€ 0
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
De jaarcijfers voor 2024 zijn nog niet bekend, dus EV en VV per 31-12 en het resultaat 2024 is nog niet ingevuld.
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij
Afval Samenwerking Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Doel (openbaar belang)
Het primaire doel van de vereniging Afvalsamenwerking Limburg (ASL) is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de Limburgse gemeenten voor zover die voortvloeien uit hun contractuele relatie uit hoofde van de contracten voor het verwerken van het huishoudelijk restafval en GFT(E).
Verder heeft de vereniging tot doel:- het voor en met de leden opbouwen van kennis en kunde op afvalgebied;
- het adviseren van leden op afvalgebied;
- het behartigen van de belangen van de leden op afvalgebied op (boven)Provinciaal niveau;
- het binnen de door de wet gestelde grenzen komen tot een gecoördineerde oriëntatie en advisering over het contracteren van marktpartijen, ook voor afvalcontracten buiten de werkingssfeer van de onder a) genoemde contracten;
- het ter goedkeuring aan de leden voorleggen van onder coördinatie van het bestuur tot stand gebrachte contractuele voorstellen.
Relatie met programma
Programma 4, Duurzaam Horst aan de Maas
Bestuurlijk en financieel belang
ASL heeft in het verleden, via gezamenlijke aanbestedingen, gezorgd voor meerjarige verwerkingscontracten van de drie grote huishoudelijke afvalstromen: restafval, GFT(E) (groente-, fruit- en tuinafval en etensresten) en PMD (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankpakken). Inmiddels zijn dit alleen nog GFT/GFE en restafval (PMD loopt inmiddels via Verpact). Dit heeft de Limburgse gemeenten altijd veel financieel voordeel opgeleverd.
Jaarlijks vindt tenminste één Algemene Leden Vergadering (ALV) plaats. De portefeuillehouder Afval vertegenwoordigd de gemeente in deze ALV. Ieder lid van de vereniging heeft in deze vergadering zoveel stemmen als overeenkomt het met aantal inwoners van het lid per 1 januari van het voorafgaande boekjaar, gedeeld door duizend. Het algemeen bestuur van ASL is belast met het besturen van de vereniging. De portefeuillehouder Afval van Horst aan de Maas is in 2024 (wederom) gekozen en benoemd tot bestuurslid van ASL.
De jaarlijkse ledenbijdrage voor Afval Samenwerking Limburg wordt in de algemene ledenvergadering vastgesteld. De huidige contributie is € 0,30 per inwoner.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Sinds 1 januari 2024 is de werkorganisatie van ASL ondergebracht bij Reinigingsdienst Maasland in Haelen. Er is door ASL met Reinigingsdienst Maasland een overeenkomst voor ondersteuning gesloten.
In 2023 zijn de verwerkingscontracten voor restafval en GFT(E) opnieuw in ASL-verband aanbesteed. Dankzij dit schaalvoordeel zijn er goede resultaten behaald. Het tarief voor het verwerken van restafval is hierdoor zelfs gedaald. Zonder de samenwerking met de betrokken gemeenten zouden we deze resultaten niet hebben bereikt. De contracten hebben een looptijd van vier jaar, met een optie tot eenzijdige verlenging door de opdrachtgever van tweemaal 2 jaar.
In 2024 is in een goede samenwerking tussen het algemeen bestuur en het ambtelijke Beleidsplatform van ASL, het profiel voor een nieuw te werven programmamanager opgesteld. Deze functie werd in 2023 en 2024 door een interim manager ingevuld. Eind 2024 heeft de werving plaatsgevonden en de nieuwe programmamanager is februari 2025 gestart.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 235.000
€ 215.296
Vreemd vermogen
€ 249.022
€ 160.000
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
De jaarcijfers voor 2024 zijn nog niet bekend, dus EV en VV per 31-12 is gebaseerd op begrotingscijfers