De hoofddoelstelling is onder andere de zorg voor het openbare groen. Groen draagt bij aan de 'quality of life' en het welzijn van mensen. Ook levert groen een bijdrage aan een goede woon- en leefomgeving en een verfraaiing van de kernen. Het draagt tevens bij aan hittestressreductie, verhoging waterbergend vermogen en grotere biodiversiteit.
We hanteren een gedifferentieerd onderhoudsniveau:
A: voor de hoofdgroenstructuren en groene parels,
B: voor woonwijken,
C: voor bedrijventerreinen.
De gemeenteraad heeft middelen beschikbaar gesteld om het kwaliteits- en onderhoudsniveau van het openbaar groen nog verder te verhogen door onder andere:
- een uitbreiding van de arealen die vallen onder hoofdgroenstructuren en groene parels vast te stellen.
- omvorming/aanpassing van bestaand en nieuw groen naar meer biodiversiteit.
De huidige financiële middelen zijn toereikend om het onderhoud van het bestaande openbaar groen (gazon en beplanting) op de gevraagde onderhoudsniveaus uit te voeren. Daarnaast heeft de gemeenteraad middelen beschikbaar gesteld voor de vergroening in de openbare ruimte, in het tegengaan van hittestress en het leveren van een positieve bijdrage aan biodiversiteit.
Onderhoudswerkzaamheden die uitgesteld waren ingekaderd bij de renovatie / herinrichting van openbaar groen, zijn weg. Met de huidige financiële middelen en de bijstelling in de meerjarenbegroting die voornamelijk bestaat uit hogere aanbestedingskosten en contractuele prijsindexeringen is er een solide basis voor de komende jaren.
Bij (laan)bomen binnen de bebouwde kom en op doorgaande wegen in het buitengebied, voeren we boomveiligheidscontroles uit. Dit geldt ook voor een selectie monumentale bomen van particulier eigendom. Eventuele maatregelen worden opgenomen in de daaropvolgende onderhoudscyclus. We zorgen ervoor dat onze bomen voldoen aan de zorgplicht voor bomen. De financiële middelen die jaarlijks beschikbaar zijn, zijn tot op heden voldoende om het juiste boombeheer uit te voeren. Jaarlijks planten we meer dan 1000 erf-, park- en laanbomen. Bij het omvormen en vervangen van bomen geven we prioriteit aan bomen langs openbare wegen om belangrijke hoofdgroenstructuren te behouden. Om hittestress en waterproblemen aan te pakken planten we eerst bomen in de drie grootste kernen van de gemeente Horst aan de Maas. Het boomareaal groeit hierdoor aanzienlijk, wat zorgt voor meer werk en uitdagingen bij het beheer. Door klimaatverandering, met name droge zomers, gaat de gemiddelde conditie van onze volwassen bomen achteruit.
We werken aan een herziening van ons huidige boombeleidsplan en monumentale bomenlegger met aandacht voor thema's zoals groenstructuren, biodiversiteit, klimaat en cultuurhistorie. Dit beleidsplan vormt een bouwsteen voor het programma “Groen-Bauw-Klimaat” dat onder de omgevingswet wordt ontwikkeld. Naar verwachting gaat het beleidsplan nog in 2025 van kracht.
Het bos- en natuurbeheer van de gemeente Horst aan de Maas is thematisch ingedeeld en sluit aan bij de visie, doelen en doelstellingen van het Bos- en natuurwerkbeheerplan 2023-2033. Belangrijke sturingsmechanismen zijn houtoogst, bosverjonging en beheer van kleine landschapselementen. Biodiversiteit wordt bevorderd door het behouden en versterken van natuurwaarden, inrichten van begrazingsgebieden, zorgen voor aaneensluiting van beheerclusters en de ecologische aanpak van exoten in natuurgebieden. Bossen en natuurterreinen worden toegankelijk gemaakt voor recreatie waarbij op veiligheid wordt gelet. Bijvoorbeeld door veiligheidsinspecties langs wandelroutes. Binnen het bos- en natuurbeheer worden de risico’s op natuurbranden verlaagd door integratie van landelijke richtlijnen zoals de Risico Index Natuurbranden. En zoeken we samenwerking met de Veiligheidsregio Noord-Limburg
Financiële middelen voor bos- en natuurbeheer zijn momenteel toereikend. Door klimaatverandering en andere factoren zoals monotonie van onze bossen en extreme weersomstandigheden, gaat de conditie van onze bossen achteruit. Er wordt gekeken naar middelen en manieren om de bossen nog klimaatbestendiger in te richten en te zorgen voor robuuste groene verbindingen, waarin kansen met ‘blauw’ gezocht worden.
Het onderhoud van de speelvoorzieningen voeren we zodanig uit dat het voldoet aan het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen uit 2023. Er is geen sprake van achterstallig onderhoud. Het beschikbare onderhoudsbudget is toereikend. We vervangen speeltoestellen op basis van technische levensduur. Bij vervanging wegen we af of het noodzakelijk is om een nieuw toestel te plaatsen. Bij noodzakelijkheid maken we mede gebruik van de reserve Speelvoorzieningen. Ook brengen we bij speeltoestellen met een lagere valhoogte dan 1,50 m1 geen valondergronden meer aan. Dit laatste is overigens conform het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen. Het Speelbeheerplan wordt in 2024 herzien en zal voor de periode 2025-2028 geldend zijn.
De beschikbare middelen voor het onderhoud van openbaar groen, bomen en speelvoorzieningen hebben we meerjarig opgenomen in de begroting en hebben we als zodanig opgenomen in onderhoudsbestekken of in de bedrijfsvoering van de eigen buitendienst.
We plaatsen, onder voorwaarden, natuurlijke speelaanleidingen zoals zwerfkeien en boomstammen in de openbare ruimte. We wijken hiermee af van het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen.
Begroting 2024 | Begroting | Realisatie | |
Landschapselementen | |||
Exploitatie | -167 | -168 | -173 |
Bomenbeheer | |||
Exploitatie | -403 | -390 | -395 |
Openbaar groen/plantsoenen/parken | |||
Exploitatie | -1.305 | -1.557 | -1.418 |
Totaal beheerplan openbaar groen | -1.875 | -2.115 | -1.986 |